Of
school
de Bibliotheek
o>
Programmalijn 2:
De educatieve bibliotheek
Primaire doelgroep: jeugd tot en met de
basisschoolleeftijd
Voorsdiools 0-4 jaaT
Kunnen en willen lezen staan aan de basis voor de
persoonlijke ontwikkeling en het zelfstandig kunnen
functioneren in onze complexe samenleving. Het is
de opdracht van scholen om kinderen in tecbniscbe
zin de taal aan te leren. Wij ondersteunen ben daarbij
vanuit onze specifieke rol als 'leesbevorderaar'.
Leesplezier, mediawijsbeid en leesbevordering
van jeugd en jongeren in groeps- en klassikaal
verband staan bij de educatieve bibliotheek
centraal. Het bescbikbaar stellen van collecties
zijn daarvoor randvoorwaardelijk en rekenen
wij tot de fysieke (en digitale) bibliotheek.
In alle zeven gemeenten werken wij al met
gemeenten en consultatiebureaus samen in het
kader van BoekStart. Hiermee worden ouders
gemotiveerd om hun baby's al zo vroeg mogelijk
boekjes en de bibliotheek te laten ontdekken.
In deze beleidsperiode Tichten wij ons op de
vervolgstap: BoekStart in de kinderopvang (zie
bijlage 5). Ditbehelst onder andeTe een collectie op
de kinderopvang, scholing voor de leidsters, (voor-)
leesplannen voor dagverblijf en thuis, resultaatmeting
en activiteiten voot kinderen en ouders.
In 2012 starten we met een pilotproject. Na evaluatie
van dit project stellen wij in overleg met de betrokken
organisaties vast of en hoe wij dit inbedden in de
bestaande organisatie, indusief de financiele dekking.
Basisschool 4-12 jaar
Vrijwel alle basisscholen in ons weTkgebied
hebben een dienstveTleningsabonnement
en nemen producten en diensten af die hun
onderwijsdoelstellingen ondersteunen.
Vanuit de hiervoor aangegeven visie op de
educatieve programmalijn - leesbevordering
en mediawijsheid - zullen wij ons
dienstverleningsaanbod in samenwerking met de
scholen stelselmatig evalueren en herinrichten.
Als onderdeel van de fysieke bibliotheek zorgen we
voor een collectie boeken op scholen, waarbij we
prioriteit geven aan scholen in kernen waar een
vestiging of Lytse Bieb verdwijnt. Deze collectie is
in kwalitatief en kwantitatief opzicht afgestemd
op de leerlingen van de betreffende school.
In de educatieve lijn zetten we in deze beleidsperiode
in op de implementatie van - onderdelen van -
Bibliotheek op School (BOS). De Bibliotheek op
school is een gezamenlijke strategische aanpak van
de bibliotheken, primair onderwijs en overheid.
Kiezen voot de Bibliotheek op school betekent
dat wij in ons netwerk op verschillende niveaus
gaan werken aan een structurele aanpak om het
plezier in lezen te vergroten. DaaTdoor verbeteren
de taal-, lees- en informatievaardigheden. En
deze aanpak maakt resultaten meetbaar!
In 2012 zijn we gestart we met een pilotproject.
Na evaluatie van dit project stellen wij
in overleg met de betrokken organisaties
vast hoe wij dit inbedden in de bestaande
organisatie, inclusief de financiele dekking.