Of school de Bibliotheek o> Programmalijn 2: De educatieve bibliotheek Primaire doelgroep: jeugd tot en met de basisschoolleeftijd Voorsdiools 0-4 jaaT Kunnen en willen lezen staan aan de basis voor de persoonlijke ontwikkeling en het zelfstandig kunnen functioneren in onze complexe samenleving. Het is de opdracht van scholen om kinderen in tecbniscbe zin de taal aan te leren. Wij ondersteunen ben daarbij vanuit onze specifieke rol als 'leesbevorderaar'. Leesplezier, mediawijsbeid en leesbevordering van jeugd en jongeren in groeps- en klassikaal verband staan bij de educatieve bibliotheek centraal. Het bescbikbaar stellen van collecties zijn daarvoor randvoorwaardelijk en rekenen wij tot de fysieke (en digitale) bibliotheek. In alle zeven gemeenten werken wij al met gemeenten en consultatiebureaus samen in het kader van BoekStart. Hiermee worden ouders gemotiveerd om hun baby's al zo vroeg mogelijk boekjes en de bibliotheek te laten ontdekken. In deze beleidsperiode Tichten wij ons op de vervolgstap: BoekStart in de kinderopvang (zie bijlage 5). Ditbehelst onder andeTe een collectie op de kinderopvang, scholing voor de leidsters, (voor-) leesplannen voor dagverblijf en thuis, resultaatmeting en activiteiten voot kinderen en ouders. In 2012 starten we met een pilotproject. Na evaluatie van dit project stellen wij in overleg met de betrokken organisaties vast of en hoe wij dit inbedden in de bestaande organisatie, indusief de financiele dekking. Basisschool 4-12 jaar Vrijwel alle basisscholen in ons weTkgebied hebben een dienstveTleningsabonnement en nemen producten en diensten af die hun onderwijsdoelstellingen ondersteunen. Vanuit de hiervoor aangegeven visie op de educatieve programmalijn - leesbevordering en mediawijsheid - zullen wij ons dienstverleningsaanbod in samenwerking met de scholen stelselmatig evalueren en herinrichten. Als onderdeel van de fysieke bibliotheek zorgen we voor een collectie boeken op scholen, waarbij we prioriteit geven aan scholen in kernen waar een vestiging of Lytse Bieb verdwijnt. Deze collectie is in kwalitatief en kwantitatief opzicht afgestemd op de leerlingen van de betreffende school. In de educatieve lijn zetten we in deze beleidsperiode in op de implementatie van - onderdelen van - Bibliotheek op School (BOS). De Bibliotheek op school is een gezamenlijke strategische aanpak van de bibliotheken, primair onderwijs en overheid. Kiezen voot de Bibliotheek op school betekent dat wij in ons netwerk op verschillende niveaus gaan werken aan een structurele aanpak om het plezier in lezen te vergroten. DaaTdoor verbeteren de taal-, lees- en informatievaardigheden. En deze aanpak maakt resultaten meetbaar! In 2012 zijn we gestart we met een pilotproject. Na evaluatie van dit project stellen wij in overleg met de betrokken organisaties vast hoe wij dit inbedden in de bestaande organisatie, inclusief de financiele dekking.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 77