Competences
Scholing
De vier algemene competenties uit de
vorige beleidsperiode blijven gelden voor
alle medewerkers en alle functies:
Samenwetken: De bereidbeid en bet
vermogen om samen te werken met anderen
aan een gemeenschappelijk doel. Anderen
betrekken, luisteren naar anderen, denken
en bandelen vanuit bet teambelang.
Lerend vermogen: Het vermogen om te
leren van ervaringen en bet geleerde toe te
passen in nieuwe situaties. Het vermogen om
(nieuwe) informatie doelgericbt toe te passen
en te leren uit interactie met anderen.
Ondernemerscbap: Het ondernemend zijn; bet
bebben van een extern gericbte blik en daarnaar
bandelen. Bescbikken over de (verkoop)vaardigbeden
om (nieuwe) producten en diensten onder de
aandacbt van nieuwe en bestaande doelgroepen
te brengen en deze zodanig van bet nut ervan te
overtuigen dat zij biervan gebruik gaan maken.
Speerpunten in bet opleidingsbeleid zijn retail,
relatiebeheer, cultureel ondernemerscbap,
mediawijsheid en digitale toepassingsmogelijkheden.
Leidinggevenden worden gescboold op sturen op
verandering (in verband met de invoering van retail
en van zelfredzame teams), op coaching, en op bet
banteren van bet competentiemanagementsysteem.
Alle medewerkers (inclusief managementteam en
staf) bescbikken over digitale basisvaardigbeden
en een aantal medewerkers over specifieke
vaardigbeden t.a.v. bet gebruik van social media.
Het HRM-beleid wordt opnieuw geformuleerd en
vastgesteld, vooral in verband met de behoefte
aan instroom van 'digital natives'.
Het SIOB streeft er naar te komen tot een vernieuwde
infrastructuur rond opleidingen, die functioneert
als basis en bestaat uit actuele opleidingsmodules.
In de toekomst kan deze basis verrijkt worden met
nieuwe en actuele modules die aansluiten op de
ontwikkelingen in de bibliotheeksector.
Klantqerichtbeid: Herkennen van de wensen,
beboeften en belangen van zowel interne als
externe klanten en biernaar bandelen. Zicb inleven
in klantsituaties, denken in klantoplossingen en
deze omzetten in activiteiten en bandelingen.
Hieraan verbinden wij in ieder geval de competenties
die ontleend zijn aan de gewenste cultuurverandering
(zakelijkbeid, creativiteit en daadkracbt).
BE'iNG FiVE
/I'M A DIGITAL NATIVE, WHICH1
MEANS I WAS BORN IN THE
AGE OFTECHNOU>G9„.SO
IT COMES NATURAL
TO ME.'
My PARENTS ARE DIGITALX
IMMIGRANTS, WHICH MEANS
TMEy CAN LEARN TECHNO-
LOGy, BUT TWEy HAVE TO
WORK AT IT J
BY GEOSfGE SFAPMAS
My GRANDPARENTS
ARE DIGITAL RETARDS,
WHICH MEANS THEy
BAREty KNOW HOW TO
USE A TOASTER/