Competences Scholing De vier algemene competenties uit de vorige beleidsperiode blijven gelden voor alle medewerkers en alle functies: Samenwetken: De bereidbeid en bet vermogen om samen te werken met anderen aan een gemeenschappelijk doel. Anderen betrekken, luisteren naar anderen, denken en bandelen vanuit bet teambelang. Lerend vermogen: Het vermogen om te leren van ervaringen en bet geleerde toe te passen in nieuwe situaties. Het vermogen om (nieuwe) informatie doelgericbt toe te passen en te leren uit interactie met anderen. Ondernemerscbap: Het ondernemend zijn; bet bebben van een extern gericbte blik en daarnaar bandelen. Bescbikken over de (verkoop)vaardigbeden om (nieuwe) producten en diensten onder de aandacbt van nieuwe en bestaande doelgroepen te brengen en deze zodanig van bet nut ervan te overtuigen dat zij biervan gebruik gaan maken. Speerpunten in bet opleidingsbeleid zijn retail, relatiebeheer, cultureel ondernemerscbap, mediawijsheid en digitale toepassingsmogelijkheden. Leidinggevenden worden gescboold op sturen op verandering (in verband met de invoering van retail en van zelfredzame teams), op coaching, en op bet banteren van bet competentiemanagementsysteem. Alle medewerkers (inclusief managementteam en staf) bescbikken over digitale basisvaardigbeden en een aantal medewerkers over specifieke vaardigbeden t.a.v. bet gebruik van social media. Het HRM-beleid wordt opnieuw geformuleerd en vastgesteld, vooral in verband met de behoefte aan instroom van 'digital natives'. Het SIOB streeft er naar te komen tot een vernieuwde infrastructuur rond opleidingen, die functioneert als basis en bestaat uit actuele opleidingsmodules. In de toekomst kan deze basis verrijkt worden met nieuwe en actuele modules die aansluiten op de ontwikkelingen in de bibliotheeksector. Klantqerichtbeid: Herkennen van de wensen, beboeften en belangen van zowel interne als externe klanten en biernaar bandelen. Zicb inleven in klantsituaties, denken in klantoplossingen en deze omzetten in activiteiten en bandelingen. Hieraan verbinden wij in ieder geval de competenties die ontleend zijn aan de gewenste cultuurverandering (zakelijkbeid, creativiteit en daadkracbt). BE'iNG FiVE /I'M A DIGITAL NATIVE, WHICH1 MEANS I WAS BORN IN THE AGE OFTECHNOU>G9„.SO IT COMES NATURAL TO ME.' My PARENTS ARE DIGITALX IMMIGRANTS, WHICH MEANS TMEy CAN LEARN TECHNO- LOGy, BUT TWEy HAVE TO WORK AT IT J BY GEOSfGE SFAPMAS My GRANDPARENTS ARE DIGITAL RETARDS, WHICH MEANS THEy BAREty KNOW HOW TO USE A TOASTER/

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 85