8 desintralisaasjes. Ljouwerteradiel profitearret der folle minder fan omdat men minder lang yn de mienskiplike regeling sit as oant 2018. En der is gjin ofspraak makke oer it minder beteljen fan Ljouwerteradiel. Yn 2018 wurdt de GR opdoekt. De likwidaasjekosten wurde neffens it regiemint by opheffing ferdield oer de dielnimmende gemeenten. Alle personiel sil untslein wurde. Ferwerderadiel moat bygelyks in skeafergoeding betelje fan 1 miljoen euro foar it fuortgean fan 5 fte's en derneist moat Ferwerderadiel noch 4 jier lang 170.000 euro betelje. De boete fan 1 miljoen kin Ferwerderadiel foarkomme omdat it personiel fan Noardwest oerhevele wurdt nei Noardeast. Sa'n kans hat Ljouwerteradiel wierskynlik net. It kolleezje moat undersyk dwaan nei de maatskiplike en finansjele foar- en neidielen fan in oergong nei Ljouwert op jannewaris 2018 of earder. As derut bliken dwaan soe dat utstappen per jannewaris 2016 de beste oplossing is dan moat de ried foar 1 oktober 2014 beslute as men der utstappe wol. Uterlik moatte dan de utkomsten fan it undersyk op 25 septimber dit jier yn de ried foarlizze. MOTIE PvdA betreffende Gemeenschappelijke Regeling Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid De raad van de gemeente Leeuwarderadeel in openbare vergadering bijeen op 12juni 2014 1. Overwegende dat a. de GR Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noordwest Fryslan wordt geliquideerd per 1-1-2018 of eerder; b. het bedrag dat Leeuwarderadeel overdraagt aan het bestuur van de GR door de drie decentralisaties zal toenemen van ongeveer 3 miljoen naar ongeveer 12 miljoen per jaar; c. daarmee ongeveer 40 procent van de begroting van Leeuwarderadeel ter beschikking wordt gesteld aan het bestuur van de GR; 2. Tevens overwegende dat a. de gemeentelijke sociale taken van Leeuwarderadeel in 2018 over gaan naar Leeuwarden door de gemeentelijke herindeling; b. de capaciteit van de GR SoZaWe Noordwest Fryslan tot 2018 nog aanzienlijk wordt vergroot om de 3 decentralisaties voor de deelnemers te kunnen uitvoeren; c. niet is geregeld of en hoe Leeuwarderadeel haar financiele investeringen in de door de 3D's noodzakelijke opleidingskosten en uitbreiding van het personeelsbestand van de GR terug krijgt; d. voor Leeuwarderadeel de financiele consequenties van de liquidatie van de GR onduidelijk zijn; 3. Draagt het College op a. Een onderzoek uit te voeren naar de maatschappelijke en financiele voor- en nadelen van een eerdere uittreding uit de GR SoZaWe Noordwest Fryslan en onderbrenging van de sociale taken bij Leeuwarden. b. Bij het onder 3a bedoelde onderzoek onder meer aandacht te besteden aan i. De door Leeuwarderadeel te betalen kosten bij uittreding en bij liquidatie van de GR De door Leeuwarderadeel te betalen voorbereidingkosten voor de 3 decentralisaties Hi. De door Leeuwarderadeel te betalen apparaatskosten iv. De kwaliteit van bestuur en bedrijfsvoering v. De kwaliteit van de dienstverlening aan de burgers c. De resultaten van het bij 3a bedoelde onderzoek aan de raad te presenteren in de raadsvergadering van 25 September 2014 En gaat over tot de orde van de dag Ondertekend op 12 juni 2014 door defractie van de PvdA: Harm de Kroon, Ursula de Voogd, Pieter v.d. Werffen Toke Bijsterbosch Toelichtina op Mode De gemeente Leeuwarderadeel heeft vrijwel al haar bestuurlijke bevoegdheden die behoren bij wetten zoals WWB, WMO, BBZ, IOAW, IOAZ, WK, Wl en WIJ overgedragen aan het bestuur van de GR. Ook wordt vrijwel alle geld dat Leeuwarderadeel van het rijk ontvangt voor de uitvoering van deze wetten overgemaakt naar het bestuur van de GR. Het totale bedrag dat Leeuwarderadeel aan de GR overdraagt zal door de drie decentralisaties toenemen van ongeveer 3 miljoen naar ongeveer 12 miljoen per jaar. Ongeveer 40 procent van de begroting van Leeuwarderadeel zal dan iopen via het bestuur van de GR SoZaWe Noordwest Fryslan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 19