Het wegvallen van de behoefte aan een loonkostensubsidie is nadrukkelijk gekoppeld aan
de huidige doelgroep van Pastiel.
Een ander punt in de begroting was een vergoeding voor de potentiele werknemer van een
euro per uur. Vanwege de administratieve last en de mogelijk remmende werking op de
uitstroom is deze vergoeding niet toegepast.
Verdeling bijdrage gemeenten
Bij de start van de pilot hebben de deelnemende gemeenten een verdeling van de
projectbijdrage afgesproken in overeenstemming met het aantal WWB-aanvragen in 2012.
Deze verdeling staat voor 2013 en de afspraak is dat er geen nacalculatie plaats zal vinden.
Bij de voortzetting van de pilot in 2014 is een nieuwe verdeling/afspraak gemaakt.
Verbeterslag administratieve processen
Tijdens de pilot is vanuit het controllersoverleg geconstateerd dat de wijze van
administratieve verslaglegging van de processen bij Pastiel niet eenduidig en conform de
geldende normen plaatsvindt. Vanuit de drie gemeentelijke partners bestonden
verschillende richtlijnen die niet waren omgezet in een eenduidige opdracht. De
administratieve processen bij Pastiel waren vooral, conform de algemene opdracht,
doelmatig ingericht. Deze wijze van administreren heeft geen gevolgen voor de
betrouwbaarheid van de stuurcijfers van de pilot. In overleg met de controllers van de
gemeentelijke partners is deze omissie inmiddels opgepakt.
9.3 Toelichting procesgang
Onderzoeksbureau Servicecheck heeft het MTO onder de medewerkers van Pastiel
uitgevoerd. Vanwege privacyredenen beperkt de eindevaluatie zich tot de scores en
beantwoording van vragen over de vooraf gestelde opdracht (hoofdstuk 5) en de daarbinnen
gestelde doelstellingen over de integrale samenwerking en de cultuuromslag op alle
niveaus:
Doelstelling 1:
Bewaak de integrale samenwerking: gelijktrekken van beleid, uniforme werkwijze hanteren
Doelstelling 2:
Realiseer een cultuuromslag op alle niveaus: handelingsruimte en verantwoordelijkheid van
professionals, afspraak is afspraak, vertrouwelijkheid, kwaliteit dienstverlening, motivatie,
grotere leerbaarheid
Medewerkers-tevredenheidsonderzoek (MTO)
Het MTO geeft als overall-score, evenals bij de tussenevaluatie, met een 3.93 (op de schaal
1 tot 5) een hoog niveau.
Respons
Alle dertig medewerkers hebben deelgenomen, wat neer komt op een responspercentage
van 100%. Hiermee zijn de resultaten significant en representatief.
Gemeente/Gebied
Verdeling 2013
2014
De Friese Meren
15%
20%
Noardwest-Fryslan
45%
40%
Sudwest-Fryslan
40%
40%
100%
100%