Benchmark
Om een beeld te krijgen van hoe de prestaties van Pastiel zich verhouden tot prestaties in
andere regio's is contact gezocht met Cedris en de arbeidsmarktregio's Groningen, Twente
en Brabant-West. Er bestaan verschillende initiatieven, zoals bijvoorbeeld Saloon Deventer,
die eveneens goede resultaten halen, maar nergens zijn ze qua inhoud of qua fase goed te
vergelijken. Pastiel blijft in dat opzicht nog uniek.
Klachten
In het afgelopen jaar hebben zich dertien mensen gemeld met een klacht over Pastiel. In het
Handboek Werknemersdienstverlening (versie 14-03-2013) wordt beschreven dat Pastiel
aansluit bij de protocollen van de deelnemende organisaties, de gemeenten/Dienst. Bij het
aangeven van een klacht door een potentiele werknemer heeft Pastiel de desbetreffende
gemeente/Dienst ingelicht. De dertien belanghebbenden zijn uitgenodigd voor een gesprek
met de teamleiders of directie van Pastiel om te kijken of de klacht opgelost kon worden. De
schriftelijke uitkomsten van deze gesprekken zijn verzonden aan de belanghebbenden en de
gemeenten/diensten.
De ideeen en suggesties uit deze gesprekken kunnen we inzetten om onze dienstverlening
op een aantal punten aan te passen en te verbeteren. Zo zijn we op een aantal locaties
gestart met het inzetten van de persoonlijke intake en is de uitnodigingsbrief voor de start
van het traject aangepast. Daarnaast zijn er per locatie aparte jongerencoaches benoemd
om meer focus te kunnen leggen op de begeleiding van jongeren.
Van de dertien klachten zijn twaalf afgehandeld en is er nog een lopende klacht. In de regio
NWF zijn er vier klachten geweest, in de regio DFM vier klachten en in de regio SWF vijf
klachten. Hieronder een indicatie van de meest voorkomende klachten. Een aantal mensen
had meerdere klachten.
Aantal
Onderwerp klacht
Afwikkeling
5
Inhoud werkzaamheden diagnose
Allen uitgenodigd voor gesprek. 3
zijn verschenen. Extra uitleg
gegeven over de bedoeling van de
diagnosefase. Suggesties
meegenomen voor toekomst
3
Toonzetting van de uitnodigingsbrief
Brief is aangepast.
2
Frequentie contact met de coach tijdens het traject
Tijdens gesprekken
miscommunicatie benoemd,
afspraken gemaakt tussen coach en
potentiele werknemer
2
Volgorde: eerst Pastiel, dan pas de beoordeling
van de uitkeringsaanvraag
Uitleg gegeven over wet- en
regelgeving. Suggesties
meegenomen voor toekomst.
2
Inhoud van het traject
Extra uitleg gegeven over het doel
van Pastiel, Suggesties
meegenomen voor toekomst.
3
Overige klachten
Divers