Benchmark Om een beeld te krijgen van hoe de prestaties van Pastiel zich verhouden tot prestaties in andere regio's is contact gezocht met Cedris en de arbeidsmarktregio's Groningen, Twente en Brabant-West. Er bestaan verschillende initiatieven, zoals bijvoorbeeld Saloon Deventer, die eveneens goede resultaten halen, maar nergens zijn ze qua inhoud of qua fase goed te vergelijken. Pastiel blijft in dat opzicht nog uniek. Klachten In het afgelopen jaar hebben zich dertien mensen gemeld met een klacht over Pastiel. In het Handboek Werknemersdienstverlening (versie 14-03-2013) wordt beschreven dat Pastiel aansluit bij de protocollen van de deelnemende organisaties, de gemeenten/Dienst. Bij het aangeven van een klacht door een potentiele werknemer heeft Pastiel de desbetreffende gemeente/Dienst ingelicht. De dertien belanghebbenden zijn uitgenodigd voor een gesprek met de teamleiders of directie van Pastiel om te kijken of de klacht opgelost kon worden. De schriftelijke uitkomsten van deze gesprekken zijn verzonden aan de belanghebbenden en de gemeenten/diensten. De ideeen en suggesties uit deze gesprekken kunnen we inzetten om onze dienstverlening op een aantal punten aan te passen en te verbeteren. Zo zijn we op een aantal locaties gestart met het inzetten van de persoonlijke intake en is de uitnodigingsbrief voor de start van het traject aangepast. Daarnaast zijn er per locatie aparte jongerencoaches benoemd om meer focus te kunnen leggen op de begeleiding van jongeren. Van de dertien klachten zijn twaalf afgehandeld en is er nog een lopende klacht. In de regio NWF zijn er vier klachten geweest, in de regio DFM vier klachten en in de regio SWF vijf klachten. Hieronder een indicatie van de meest voorkomende klachten. Een aantal mensen had meerdere klachten. Aantal Onderwerp klacht Afwikkeling 5 Inhoud werkzaamheden diagnose Allen uitgenodigd voor gesprek. 3 zijn verschenen. Extra uitleg gegeven over de bedoeling van de diagnosefase. Suggesties meegenomen voor toekomst 3 Toonzetting van de uitnodigingsbrief Brief is aangepast. 2 Frequentie contact met de coach tijdens het traject Tijdens gesprekken miscommunicatie benoemd, afspraken gemaakt tussen coach en potentiele werknemer 2 Volgorde: eerst Pastiel, dan pas de beoordeling van de uitkeringsaanvraag Uitleg gegeven over wet- en regelgeving. Suggesties meegenomen voor toekomst. 2 Inhoud van het traject Extra uitleg gegeven over het doel van Pastiel, Suggesties meegenomen voor toekomst. 3 Overige klachten Divers

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 113