5
3D's NWF
Inkoop. sturina en financiering
Hz/250614
Gebiedsteam
De hoofdgedachte van de nieuwe werkwijze is het op termijn minder inzetten van dure
gespecialiseerde zorg en het meer inzetten van lichtere vormen van zorg. Van cruciaal belang hierbij
is het besluiten over de toegang tot de verschillende vormen van zorg. Deze toeleiding tot de zorg
wordt gedaan vanuit de gebiedsteams. Kostenbewustzijn van de gebiedsteams staat centraal. Het is
van essentieel belang dat dit zo krachtig mogelijk wordt ingericht, opdat de gedachte van "1
huishouden, 1 plan, 1 regisseur" zo goed mogelijk uit de verf komt. Sturing en monitoring van de
resultaten zullen vooral gericht zijn op het terugdringen van het beroep op gespecialiseerde zorg.
Lichte ondersteuning
Hoe meer aangestuurd kan worden op preventie, zelf doen, gebruik maken van vrijwilligers, of
gebruik maken van algemene voorzieningen, des te minder gebruik behoeft te worden gemaakt van
in te kopen lichte ondersteuning. Sturing hierop zal plaats vinden via het versterken van de
burgerinitiatieven en het stimuleren van de eigen kracht. De inzet ervan zal gemonitord worden.
Daarbij is op termijn te verwachten dat door het innoveren van het ondersteunings- en zorgaanbod
specialistische ondersteuning zal overgaan in vormen van lichte ondersteuning al dan niet in
combinatie van inzet van burgerinitiatieven. Dit is voor de komende jaren een ontwikkeltraject.
Een voorstel over de functie en positie van huishoudelijke hulp (ook dat is een vorm van lichte
ondersteuning) komt terug in het beleidsplan 3D's.
Specialistische ondersteuning
In de eerstkomende jaren wordt nog geen volledig effect verwacht van de verschuiving van
specialistische zorg naar lichtere vormen van zorg. Door overgangsrecht als gevolg van in het
verleden verstrekte indiceringen kan deze verschuiving niet meteen plaatsvinden. Op termijn moet
deze beweging wel zichtbaar worden. Een eerste besparing moet worden gerealiseerd door een
korting op de bestaande uitgaven in het kader van het overgangsrecht.
Wij onderscheiden drie vormen van sturing en monitoring:
functionele aanpak (budgetverbruik, aantal clienten, arrangementskosten, kostprijzen en
inkoopgegevens);
prestatiegerichte sturing en monitoring op doorstroom- en uitstroomgegevens en de analyse
van verwijspatronen;
prestatiesturing op kwaliteit, klanttevredenheid, en de doorontwikkeling van prestatie-
indicatoren.
De wijze van sturing zal geleidelijk ontwikkelen van sturing op functionele indicatoren naar het
sturen op prestaties.
1.1 Indicatoren
Op meerdere niveaus zijn of worden op dit moment stuurgegevens ontwikkeld:
ledere wet (Wmo, Jeugdwet, Participatiewet) kent zijn eigen set aan toezichtindicatoren;
Op het terrein van Jeugd is een provinciale werkgroep bezig om voor alle
Jeugdzorgaanbieders een set aan prestatie-indicatoren te ontwikkelen. Vergelijkbare
prestatie-indicatoren zijn voor de Wmo en voor participate in ontwikkeling of reeds
voorradig;
De gezamenlijke Friese Gemeenten komen in de loop van 2014 met voorstellen m.b.t. een
beheermodel rond hooggespecialiseerde vormen van Jeugdzorg en bovenlokale
voorzieningen rond jeugdbescherming, jeugdreclassering en crisisopvang en AMHK;