2. Inkoop
7
3D's NWF
Inkoop. sturina en financiering
Hz/250614
De lichte en de specialistische ondersteuning kunnen gesubsidieerd en ingekocht worden. De lichte
en specialistische ondersteuning zijn onderdelen van ons inkooptraject. De gemeenten hebben op
de terreinen participatie en Wmo al contracten afgesloten met partijen. Een aantal contracten loopt
eind 2014 af, deze onderdelen worden meegenomen bij de inkoop voor het gehele sociaal domein.
Voor Jeugd geldt dat de afspraken voor een groot deel al vastliggen (zie paragraaf 3.3).
2.1 Kaders
Kaders voortvloeiend uit wet- en regelgeving en uit bestaande afspraken
Provinciate voorzieningen: provinciaal wat provinciaal moet, lokaal wat lokaal kan
In het kader van de transitie jeugdzorg en AWBZ worden op provinciaal/regionaal niveau een aantal
instellingen en functies/producten gezamenlijk georganiseerd en indien wenselijk gezamenlijk
ingekocht omdat dit wettelijk verplicht en/of omdat hiervoor zeer specifieke deskundigheid voor
vereist is. De lijst van deze instellingen en hun aanbod wordt op regionaal/provinciaal bepaald. Voor
onze gemeenten geldt dat we provinciaal organiseren en inkopen wat provinciaal moet, en dat we
lokaal organiseren en inkopen, wat lokaal kan.
Vanwege het beperkt aantal clienten, het beperkte aanbod aan specialistische voorzieningen, het
(veiligheids)risico wat bij bepaalde vormen van zorg komt kijken en de hoogte van de daarbij
behorende kosten is er gekozen voor functiegerichte financiering. Gemeenten in Fryslan bekostigen
dit type zorg veelal gezamenlijk naar rato van inwonertal.
Overgangsregelingen
Voor zowel jeugdzorg als voor Wmo is een aantal overgangsregelingen van kracht:
Het regionaal transitiearrangement Jeugd: het arrangement regelt de continu'iteit van de
jeugdhulp. De afspraken hebben in ieder geval betrekking op het jaar 2015. Dit sluit aan bij
het voorgenomen wettelijke overgangsrecht dat er voor clienten die op 31 december 2014
in jeugdhulp zijn of daarvoor een indicatie hebben, een recht op continuering van de hulp
geldt, voor de periode van een jaar. Daarmee is 80% van het betreffende budget geoormerkt
voor continuering van de zorg.
Het landelijk transitiearrangement jeugd: dit arrangement regelt de continuering van de
landelijke functies op het terrein van gespecialiseerde zorg. De VNG heeft aan gemeenten
gevraagd om 2,2% van het totale budget voor jeugdhulp te reserveren voor de
specialistische hulp die in het landelijk transitiearrangement wordt genoemd.
Overgangsrecht Wmo: continuering van de zorg wordt in de Wmo geregeld via de
wetgeving. Binnen deze bepaling hebben de gemeenten invloed op de kosten door via
herindicaties tot een andere, efficientere invulling van het zorgaanbod te komen.
Voor het jaar 2015 en daarop volgend hebben we te maken met nieuwe inhoudelijke opgaven en
forse bezuinigingen. Voor deze opgave moeten we met bestaande en ook nieuwe aanbieders
contracten afsluiten. De contractering moet plaatsvinden binnen de wettelijke kaders van het
overgangsrecht en afspraken rond de overgang jeugd (zie hoofdstuk 1).
Lichte en specialistische ondersteuning
Bij de Voorziening in Natura kan de inwoner met de professional uit het gebiedsteam bepalen bij
wie hij deze ondersteuning wil afnemen. Er kan dan worden gekozen uit een aantal aanbieders waar
de gemeenten raamovereenkomsten mee afsluiten. Grote en kleine aanbieders kunnen hun
diensten aanbieden binnen de wettelijke en eventuele aanvullende kwaliteitseisen.