Bijlage bij voorstel: Uitgangspuntennotitie 'Inkoop Zorg voorJeugd Fryslan' Uitgangspuntennotitie inkoop Zorg voor Jeugd Fryslan Achtergrond: De nieuwe Jeugdwet maakt gemeenten per 1 januari 2015 bestuurlijk en financieel verantwoordelijk voor alle jeugdhulp en voor de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering. Jeugdhulp is breed gedefinieerd. Het omvat de ondersteuning, hulp en zorg aan jeugdigen en hun ouders bij alle denkbare opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen. Dat betekent dat de gemeenten de jeugdhulp die nodig is om de verantwoordelijkheid te kunnen nemen, moeten inkopen. Alle Friese gemeenten werken onder de noemer Zorg voor Jeugd Fryslan samen aan het voorbereiden van de uitvoering van de Jeugdwet. Op diverse onderdelen organiseren gemeenten het inkopen provinciebreed, binnen deze samenwerking. Ten behoeve van de inkoop is deze uitgangspuntennotitie opgesteld. Deze geeft kaders voor de inkoop van jeugdhulp. De uitgangspuntennotitie wordt na overleg binnen Zorg voor Jeugd Fryslan, vastgesteld door de colleges van de individuele gemeenten. Elk college kan de gemeenteraad om haarwensen en bedenkingen vragen. De uitgangspunten worden na vaststelling geoperationaliseerd en krijgen onder andere vorm in programma's van eisen voor de verschillende vormen van jeugdhulp, waarop de aanbieders hun aanbod kunnen formuleren en zij vervolgens kunnen worden gecontracteerd. De programma's van eisen worden na overleg binnen Zorg voor Jeugd Fryslan, vastgesteld door de colleges van de individuele gemeenten. Uitgangspunten Deze notitie geeft de uitgangspunten voor de inkoop in 2014 ten behoeve van 2015, ter uitvoering van de Jeugdwet aan. Deze notitie is onder andere gebaseerd op het Kompas Zorg voor Jeugd Fryslan en het Regionaal Transitiearrangement Fryslan, maar vervangt deze niet. Uitgangspunten bij de samenwerking Zorg voor Jeugd: De Friese gemeenten werken samen bij voorbereiding op de uitvoering van de Jeugdwet; De grondslag van de samenwerking is lokaal wat lokaal kan, provinciebreed wat moet; Onderdeel van de samenwerking is het inkopen van Jeugdhulp; De onderdelen die omwille van effectiviteit en efficientie gezamenlijk ingekocht worden, zijn in bijlage 1 onder schaalniveau inkoop 'provinciaal' genoemd; Voor het gezamenlijk inkopen van de in bijlage 1 als 'provinciaal' ingekochte onderdelen staan in deze notitie de uitgangspunten; Sturing vindt plaats door het kiezen van de juiste bekostigingsvorm per voorziening op resultaten, innovatie en het beperken van risico's. Bij de uitwerking kan er gekozen worden uit alle mogelijke bekostigingsvormen, met uitzondering van een Europese aanbesteding; ledere gemeente is vrij om algemene, aanvullende of andere voorzieningen al dan niet bij (kleine) nieuwe aanbieders in te kopen op een manier die zij wil en Zorg voor Jeugd Fryslan koopt zo in dat hiervoor de benodigde (financiele) ruimte is; Onderdeel van het inkopen is een vorm van risicodeling dan wel een solidariteitsprincipe tussen de Friese gemeenten om financiele risico's te beperken, waarbij in de uitwerking vrijbuitersproblemen zo veel mogelijk beperkt worden. Uitgangspunten algemeen: De Friese gemeenten zien de Jeugdwet niet alleen als een transitie, maar ook als een transformatie van taken; Bij zowel de transitie als de transformatie zijn de toetsstenen: o Het recht van een kind veilig en evenwichtig op te groeien in eigen sociale context is verzekerd en geborgd. o De verantwoordelijkheid en plicht om voor een kind die veilige en evenwichtige opvoedcontext te realiseren ligt primair bij de ouders (eerstverantwoordelijken) en wordt op basis van het principe van bijspringen (tijdelijke ondersteuning) of meelopen (langdurige stut- en steun) ondersteund door de sociale gemeenschap.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 151