Bijlage bij voorstel: Uitgangspuntennotitie 'Inkoop Zorg voorJeugd Fryslan'
Uitgangspuntennotitie inkoop Zorg voor Jeugd Fryslan
Achtergrond:
De nieuwe Jeugdwet maakt gemeenten per 1 januari 2015 bestuurlijk en financieel verantwoordelijk voor alle
jeugdhulp en voor de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering. Jeugdhulp is
breed gedefinieerd. Het omvat de ondersteuning, hulp en zorg aan jeugdigen en hun ouders bij alle
denkbare opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen. Dat betekent dat de
gemeenten de jeugdhulp die nodig is om de verantwoordelijkheid te kunnen nemen, moeten inkopen.
Alle Friese gemeenten werken onder de noemer Zorg voor Jeugd Fryslan samen aan het voorbereiden van
de uitvoering van de Jeugdwet. Op diverse onderdelen organiseren gemeenten het inkopen provinciebreed,
binnen deze samenwerking.
Ten behoeve van de inkoop is deze uitgangspuntennotitie opgesteld. Deze geeft kaders voor de inkoop van
jeugdhulp. De uitgangspuntennotitie wordt na overleg binnen Zorg voor Jeugd Fryslan, vastgesteld door de
colleges van de individuele gemeenten. Elk college kan de gemeenteraad om haarwensen en bedenkingen
vragen.
De uitgangspunten worden na vaststelling geoperationaliseerd en krijgen onder andere vorm in programma's
van eisen voor de verschillende vormen van jeugdhulp, waarop de aanbieders hun aanbod kunnen
formuleren en zij vervolgens kunnen worden gecontracteerd. De programma's van eisen worden na overleg
binnen Zorg voor Jeugd Fryslan, vastgesteld door de colleges van de individuele gemeenten.
Uitgangspunten
Deze notitie geeft de uitgangspunten voor de inkoop in 2014 ten behoeve van 2015, ter uitvoering van de
Jeugdwet aan. Deze notitie is onder andere gebaseerd op het Kompas Zorg voor Jeugd Fryslan en het
Regionaal Transitiearrangement Fryslan, maar vervangt deze niet.
Uitgangspunten bij de samenwerking Zorg voor Jeugd:
De Friese gemeenten werken samen bij voorbereiding op de uitvoering van de Jeugdwet;
De grondslag van de samenwerking is lokaal wat lokaal kan, provinciebreed wat moet;
Onderdeel van de samenwerking is het inkopen van Jeugdhulp;
De onderdelen die omwille van effectiviteit en efficientie gezamenlijk ingekocht worden, zijn in bijlage
1 onder schaalniveau inkoop 'provinciaal' genoemd;
Voor het gezamenlijk inkopen van de in bijlage 1 als 'provinciaal' ingekochte onderdelen staan in
deze notitie de uitgangspunten;
Sturing vindt plaats door het kiezen van de juiste bekostigingsvorm per voorziening op resultaten,
innovatie en het beperken van risico's. Bij de uitwerking kan er gekozen worden uit alle mogelijke
bekostigingsvormen, met uitzondering van een Europese aanbesteding;
ledere gemeente is vrij om algemene, aanvullende of andere voorzieningen al dan niet bij (kleine)
nieuwe aanbieders in te kopen op een manier die zij wil en Zorg voor Jeugd Fryslan koopt zo in dat
hiervoor de benodigde (financiele) ruimte is;
Onderdeel van het inkopen is een vorm van risicodeling dan wel een solidariteitsprincipe tussen de
Friese gemeenten om financiele risico's te beperken, waarbij in de uitwerking vrijbuitersproblemen
zo veel mogelijk beperkt worden.
Uitgangspunten algemeen:
De Friese gemeenten zien de Jeugdwet niet alleen als een transitie, maar ook als een transformatie
van taken;
Bij zowel de transitie als de transformatie zijn de toetsstenen:
o Het recht van een kind veilig en evenwichtig op te groeien in eigen sociale context is
verzekerd en geborgd.
o De verantwoordelijkheid en plicht om voor een kind die veilige en evenwichtige
opvoedcontext te realiseren ligt primair bij de ouders (eerstverantwoordelijken) en wordt op
basis van het principe van bijspringen (tijdelijke ondersteuning) of meelopen (langdurige
stut- en steun) ondersteund door de sociale gemeenschap.