2 Samenvatting
Met de gezamenlijke keuze van de dertien gemeenteraden voor de pilot Pastiel en daarmee
het bewust inzetten op de samenwerking en de doorontwikkeling van Empatec als stip op de
horizon is lef getoond. Na het pilotjaar van 1 februari 2013 tot 1 februari 2014 en op basis
van de evaluatie lijkt dat lef beloond te worden.
Het uitgangspunt 'Werkgever centraal' heeft erin geresulteerd dat er een vertrouwensrelatie
met steeds meer werkgevers is ontstaan. Deze basis zorgt voor extra mogelijkheden om
potentiele werknemers te plaatsen. Pastiel wordt in sommige gevallen zelfs de positie van
eerste leverancier bij personeelsvraagstukken gegund. Een opvallend resultaat na slechts
een jaar.
Pastiel voldoet aan de doelstellingen
Potentiele werknemers zijn daadwerkelijk geholpen naar een baan, naar een nieuwe
toekomst. De uitstroomcijfers overtreffen het doel en de kosten zijn ruim binnen de
projectbegroting gebleven.
De werkgevers, de potentiele werknemers, de medewerkers en het onafhankelijke
auditbureau Skopos beoordeelden de ontwikkelingen en resultaten van Pastiel en zijn na
een jaar uitvoering tevreden:
Uit het gehouden onderzoek onder werkgevers blijkt dat het sociale aspect een
belangrijke reden vormt om te kiezen voor de diensten van Pastiel. De overgrote
meerderheid van de werkgevers geeft aan in de toekomst evenvee! of zelfs meer
zaken te doen met Pastiel en Pastiel ook zai aanbevelen bij anderen.
Potentiele werknemers waarderen de begeleiding vanuit Pastiel en de koerswijziging
naar aanleiding van de Tussenevaluatie naar meer maatwerk.
De medewerkers zijn over het algemeen tevreden over het werken bij Pastiel. De
samenwerking met de staande organisaties moet nog verder groeien. Met de
clientenraden en het platform van de Ondernemingsraad loopt een constructief
overleg.
De onafhankelijke audit door Skopos geeft heldere conclusies en aanbevelingen en
beoordeelt de eindevaluatie als een betrouwbare weergave van de door Pastiel
bereikte resultaten.
Aandachtspunten bij een doorontwikkeling
Het aantal potentiele werknemers dat vanuit Pastiel teruggaat naar de gemeenten is
met 1/3 deel hoog. Dit is niet bevorderlijk voor de motivatie van de betreffende
potentiele werknemers.
De richtlijnen voor de inrichting en daarmee de uitvoering van de administratieve
processen bij Pastiel bleken tijdens de pilot onvoldoende geborgd. Inmiddels zijn
initiatieven genomen om deze omissie te verhelpen.
Op basis van een verscherping van bovengenoemde richtlijnen dient ook de
samenwerking tussen Pastiel en de gemeentelijke teams een extra impuls te krijgen.
De gedane aanbevelingen in de drie onderzoeken en de audit verdienen een vervolg.
De huidige doelgroep van Pastiel is geseiecteerd op basis van het criterium "nieuwe
instroom en binnen een jaar piaatsbaar" en is vervolgens ondersteund. De mate van