Twa kearnfragen oer in waarme oergong wurde net beantwurde. Der geane al betiid taken nei Ljouwert lykas de basisregistraasje, de taken fan it kluster behear, in part fan de finansjes en de telefoansintrale. Sitte bepaalde ofdielingen dan net te rom yn de jas, omdat der minder personiel en wurk is? De overheadkosten binne al tige heech en wurde dy dan net noch heger? It kolleezje neamt as argumint dat der gjin underlinge kompetysje komme moat mei it personiel fan Littenseradiel. Dy kompetysje kin men krekt untrinne troch in eardere amtlike fuzje. De foarsitter: Hij schorst de vergadering. De foarsitter: Hij heropent de vergadering. De 10% opslag geldt voor beide kanten. Dan nog is men veel goedkoper uit dan wanneer men externen gaat inhuren. Men is nu al bezig de mensen voor te bereiden op de situatie in 2018. Hierbij heeft men de instemming van de OR. Zodra men buiten de grenzen van de programmabegroting komt dan zal het college hierover met de raad in discussie gaan. Ook het aspect van overhead speelt mee in de discussie. Bij Leeuwarden vindt men hieromtrent een gewillig oor. Bij een eerdere ambtelijke fusie zouden twee verschillende trajecten naast elkaar lopen en dat zou nogal wat vergen op bestuurlijk niveau vanwege de diverse besluitvormingsprocedures. Tot aan het einde toe staat centraal dat de burgers en de raad goed bediend moeten worden. Ook Littenseradiel is van zins om op dezelfde manier te opereren als Leeuwarderadeel. Twadde termvn De hear Ketellapper(GBL): As men gelyk oergiet oangeande de 10% dan hat er der gjin problemen mei. Is der ek wolris tocht oan in unofhinklik foarsitter? Meitsje ek gebruk fan de ekspertize fan Boarnsterhim, u.o. oangeande de ferskillende grunofskriuwingswizen. De foarsitter: Het punt van een onafhankelijk voorzitter heeft hij al eens aan de orde gesteld. Daar is hij het dus mee eens. Hij zal zien naar eventuele verschillen in de afschrijvingsproblematiek. De hear De Kroon (PvdA): It kin yndied lestich weze as twa trajekten (amtlik en bestjoerlik) neist inoar rinne. Dochs wol er dit punt noch wat mear utdjipje. Ferwerderadiel en Dantumadiel geane bygelyks earst ek in amtlike fuzje oan. En wat is it effekt fan it tempo? Fjouwer jier is wol hiel lang foar in oergong nei in amtlike fuzje. De foarsitter: Het punt komt 25 September 2014 besluitvormend terug. 10. Bestimmingsplan Stiens Bregeleane De hear Klaver (GBL): Aan alles is goed gedacht. Zo is er aandacht voor de verkeerssituatie in de bocht. Hij zou willen pleiten voor een algemeen parkeerverbod voor een deel van de Bregeleane. Houd ook het groen in de gaten. De hear Dijkstra (FNP): Hoe sit it no mei de planskea? Want der is in pear jier net boud. Pakt dat neidielich ut foar de gemeente? Wethalder Visser: Zij is blij met de instemming. Zij zal naar de verkeerssituatie kijken en dat geldt ook voor de vragen over de planschade. De foarsitter: Er wordt unaniem conform het voorstel besloten. 11. Algemiene subsydzjeoardering gemeente Ljouwerteradiel 2014 De hear Ekas (GBL): Het moet voldoen aan de Europese wetgeving. Hij hoopt dat er op een correcte manier mee omgegaan wordt. GBL kan zich erin vinden. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 10