Ambtelijke fusie? Als het over een ambtelijke fusie gaat hebben we getracht inzichtelijk te maken wat de voor- en nadelen hiervan zijn. Als datum zijn we dan uitgegaan van 1 januari 2016. We voelen ons hierin niet deskundig, maar denken toch wel de meest essentiele aspecten benoemd te hebben. Het speelveld begint bij 'nu nog niets doen' en eindigt bij 'ambtelijk fuseren', waarbij vooraf is gesteld dat wij van eigen kracht willen uitgaan met als uitgangspunt: wat is goed voor bestuur, burger en personeel. Voordelen ambtelijke fusie op 1 januari 2016. Er komt eerder duidelijkheid voor het personeel; Een reorganisatie biedt mogelijkheden voor het persone Vermindering kwetsbaarheid; Overgang is geleidelijker dan in lx herindelen; Medewerkers eerst detacheren1, geleidelijke overgang. Eerder wennen aan een grote organisatie; Goedkoper dan inhuur; Kwaliteit van dienstverlening hoger; Professioneler, meertijd voor verdieping; Objectiever, geen wethouder meer aan het bureau; Decentralisaties nu in andere verbanden, dan meteen met Leeuwarden; Borgingtegen leegloop (sterfhuisconstructie), bewaking kwaliteit; Kanttekening: bediening bestuur moet tot 1-1-2018 wel goed worden geregeld. Nadelen ambtelijke fusie op 1 januari 2016. Lijnen nu kort, straks langer (bv. afstand tussen bestuur en ambtelijke organisatie); Rechtspositie personeel, risico dat medewerkers sneller boventallig worden door op dit moment lopende reorganisaties binnen de gemeente Leeuwarden; Beleid Leeuwarden en Leeuwarderadeel is niet gelijk; Het ambtelijk apparaat moet twee colleges en twee raden bedienen; Binding eigen gemeente verwatert; Personele onrust als ambtelijke fusie eerder komt; Dubbel werk, 2x fuseren; Eigen kleur, eigen beleid wordt moeilijker; Kostenverdeling onduidelijk. 1 Uitgangspunt is een detachering tot 1/1/2018 waarbij het personeel van Leeuwarderadeel in dienst blijft van Leeuwarderadeel en gedetacheerd wordt aan Leeuwarden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 72