De hear Ketellapper(GBL): Hij richt zijn kritiek niet op de wethouder. Hij heeft gewezen op de beide ondertekenaars van het stuk. Deze personen hebben zichzelf in de nesten gewerkt. Wethalder Visser: Het college is in gezamenlijkheid verantwoordelijk. De zienswijze is niet- ontvankelijk verklaard omdat deze te laat is ingediend. Zij is het eens met de suggestie om de ruimtelijke commissie ernaarte laten kijken. Zij heeft al gezegd dat ze naar het punt van de ambulancepost zal kijken. Over de hobbymatige ruimten merkt zij op dat de units via een partiele herziening in het oude bestemmingsplan waren opgenomen. De binnenplanse afwijking wordt er nu af gehaald. Planologisch is daarmee duidelijkheid geschapen. Er is volgens het college voldoende ruimte aanwezig binnen het bestaande bestemmingsplan om hobby's uit te voeren. Het moet niet een statisch terrein worden, zoals dat kan ontstaan bij alleen hobbymatig gebruik. Het college wil nu niet inhoudelijk ingaan op de zienswijze, omdat dat nu niet relevant is. Twadde termyn De hear Ekas (GBL): Hij zal de mensen bijeenroepen voor de bijeenkomst van de ruimtelijke commissie. De foutieve vermelding in de Stienser Omroeper kan eventueel juridische complicaties hebben. De hear Klaver (GBL): Er zijn natuurlijk wel mogelijkheden om de zienswijze op een andere manier te benaderen. Het bedrijventerrein moet er netjes uitzien. Men moet als raad en college goed naar het concrete idee van de aanvrager kijken. De hear Tilma (CDA): It giet it CDA om de minsken en net om de regels. Hy giet derfan ut dat it kolleezje goede arguminten hat foar de ofwizing. Wethalder Visser: Het staat iedereen vrij om de gemeente (nogmaals) te benaderen met plannen. De gemeente moet wel handhaven. De foarsitter: De wethouder zal het advies van de ruimtelijke commissie tegemoet zien. Het voorstel komt ter besluitvorming op de agenda van de raadsvergadering van 23 oktober 2014. 11. FUMO begrutting 2014 en konseptbegrutting 2015 De hear Van der Werff (PvdA): Foar de PvdA is it akkoart. Yn de ynlieding wurdt sein dat der yn 2014 utkommen wurde moat op in begrutting fan goed 148.000 euro, wylst dat earder goed 174.000 euro wie. Werom giet men no akkoart mei in leger bedrach? De hear Tilma (CDA): De FUMO is in mienskiplike regeling mei in wetterhollepotinsje. Ek it CDA wol graach witte werom't it bedrach feroare is. Fierder kin it CDA akkoart gean mei de begrutting. It CDA hat lykwols net it betrouwen dat dizze organisaasje goed mei jild omgean kin. De FUMO moat sels mar foar 2015 foar de ynfolling fan it missen fan de yntegraasje-utkearing soargje. De hear Ekas (GBL): De FUMO is een wettelijke verplichting. Hij vraagt zich af of de mensen die aan het stuur zitten wel capabel zijn. De hear Van Diggelen (WD): Hij snapt niet dat erin staat dat men een lagere begroting heeft door de geringere inbreng van basistaken. Er is meer personeel dan werk. De taken fan de MAD zijn meegenomen naar de FUMO. De andere gemeenten doen dat niet allemaal. Leeuwarderadeel heeft de pluspakketten wel bij de FUMO ondergebracht. Daardoor wordt Leeuwarderadeel dubbel gepakt. Kan daar iets aan gedaan worden? Kunnen gemeenten niet verplicht worden om alsnog de plustaken bij de FUMO onderte brengen? 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 14