1. Conclusies, kansen en risico's 1.1 Conclusies 1.2 Kansen en risico's De opdracht is sen verkenning van de financiele positie van Lesuwarderadeel, met daar waar mogelijk, vergelijkingsmateriaai met de gemeente Leeuwarden. De belangrijkste conclusies zijn: De gemeente Leeuwarderadeel heeft een goede balanspositie ten opzichte van de gemeente Leeuwarden. Dit blijkt uit de betere verhouding tussen de reserves en het totale vermogen, de gunstiger schuldpositie, lagere financiele activa en in verhouding minder garantstellingen. In 2009 en 2012 was het rekeningresultaat voor bestemming van de gemeente Leeuwarderadeel positief. In 2010 en 2011 was het rekeningresultaat voor bestemming negatief. Het begrotingsperspectief van de gemeente Leeuwarderadeel is positief. Wei is hierbij rekening gehouden met de ingeboekte taaksteliingen. Er is nog onzekerheid over of alie taakstellingen gerealiseerd worden. De belangrijkste taaksteliingen in de begroting zijn Cultureel centrum De Skalm, wegen, gebouwenonderhoud, bruggen en openbaar groen. De uitgaven van de gemeente Leeuwarderadeel per inwoner zijn lager dan de uitgaven van de gemeente Leeuwarden. Het verschil wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de hoge uitgaven van de gemeente Leeuwarden op het gebied van socials voorzieningen en maatschappeiijke dienstverlening. De gemeente Leeuwarderadeel geeft relatief veel geld uit aan sport. De gemeente Leeuwarderadeel is conform de indeling van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een sociaal redelijke gemeente. De gemeente Leeuwarden is een sociaal zwakke gemeente. In verhouding zijn er minder bijstandsontvangers, uitkeringsontvangers en minderheden. De leeftijdsopbouw van de gemeente Leeuwarderadeel laat zien dat de gemeente minder inwoners heeft in de leeftijdscategorie 20 tot en met 40 jaar en dat de categorieen van 40 jaar en ouder in verhouding meer inwoners hebben. Op basis van de bovenstaande punten kan geconcludeerd worden dat de gemeente Leeuwarderadeel ten opzicht van de gemeente Leeuwarden geen grote afwijkingen vertoont die specials aandacht verdienen vanuit een financiele risico-optiek. Wei zijn er diverse kansen en risico's. De belangrijkste kansen en risico's zijn op hoofdlijnen beschreven in paragraaf 1.2. De risico's en kansen komen voort uit de verkenning van alie reievante onderwerpen met betrek- king tot de financiele positie. Hierbij wordt opgemerkt dat het gaat om een momentopname. De eventuele fusie tussen beide gemeenten zal naar alie waarschijnlijkheid in 2018 plaatsvinden. In de tussentijd kunnen er nieuwe risico's ontstaan, risico's kunnen verdwijnen of risico's kunnen veran- deren. Dit betekent dat de komende jaren de vinger aan de pols gehouden moet worden. Een belangrijk voordeel is dat er een periods van vier jaar zit tussen het opstelien van deze verkenning en de daadwerkelijke fusiet. Dit biedt kansen om tussentijds met de diverse onderdelen en risico's aan de slag te gaan. De benoemde kansen en risico's zijn beschreven vanuit het oogpunt van de gemeente Leeuwarden. De balanspositie van de gemeente Leeuwarderadeel is goed. Een aandachtspunt is risieo- management. Het jaar 2012 is het eerste jaar dat de risico's zijn gekwantificeerd. Als 4

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 174