De gemeente Leeuwarden hanteert vervolgens de richtiijnen dat sen factor van 1,5 van de
berekende weerstandscapaeiteit aanwezig dient te zljn. In 2012 betekent dit dat de benodigde
weerstandscapaciteit 8,6 mln. 1,5 is 12,9 mln. betreft. Voor de bepaling van de werkelljke
weerstandscapaeiteit gaat de gemeente Leeuwarden vervolgens uit de van de stand van de
algemene reserve volgens de begroting van 2013.
De gemeente Leeuwarderadeel maakt bij de bepaling van het weerstandsvermogen geen gebruik
van een extern bureau. De gemeente voert zelf een risico-inventarisatie uit. Deze geTnventari-
seerde risico's worden vervolgens gekwantificeerd. Bij deze kwantificatie gaat de gemeente uit van
de kans op het zich voordoen van het risico als de maximale negatieve uitkomst van het risico. Het
totaal van de gekwantificeerde risico's vermenigvuldigd met een factor van 1,4 vormt vervolgens de
benodigde weerstandscapaciteit.
De bepaling van de beschikbare weerstandscapaciteit van de gemeente Leeuwarderadeel verschilt
van de methode die de gemeente Leeuwarden toepast. De belangrijkste verschillen betreffen:
De gemeente Leeuwarden rekent de algemene reserve toe aan het beschikbare
weerstandsvermogen.
De gemeente Leeuwarderadeel neemt het dekkingsmiddelendeel (ca. 2,7 mln.) van de
algemene reserve niet mee in de bepaling van de beschikbare weerstandscapaciteit.
De gemeente Leeuwarderadeel rekent voor de bepaling van de beschikbare weerstands
capaciteit met een stille reserve (ca. 128.000) en overige belastingen en rechten (ca.
245.000). De gemeente Leeuwarden rekent niet met stille reserves.
In volgende tabel hebben wij de factor algemene reserve/benodigde weerstandscapaciteit iussen
beide gemeenten vergeleken. Wij hebben de gei'nventariseerde risico's vergeleken met de totale
algemene reserve. Hierbij dient te worden bedacht dat de systematiek van de gemeenten ten aan-
zien van het inventariseren en kwantificeren van de risico's verschilt. Het is onduidelijk wat de
invloed is op de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit, wanneer dezelfde systematiek
voor beide gemeenten wordt toegepast.
Weerstandsvermogen
{beclragen 1.000)
Leeuwarderadeel
Leeuwarden
Algemene reserve
3.925
18.125
Benodigde weerstandscapaciteit
1.105
8.600
Factor
3,55
2.11
In de jaren 2009 tot en met 2011 heeft de gemeente Leeuwarderadeel in haar paragraaf weer
standsvermogen alleen de beschikbare weerstandscapaciteit bepaald. De risico's die opgesomd
zijn in de paragraaf weerstandsvermogen, zijn over deze jaren niet gekwantificeerd. Een vergelij-
king iussen de beschikbare capaciteit en de benodigde capaciteit kan over de jaren 2009 tot en
met 2011 dan ook niet worden gemaaki.
Samengevat kan worden vermeid dat de gemeente Leeuwarderadeel een weerstandsvermogen
ratio heeft die niet substantieel afwijkt van de ratio van de gemeente Leeuwarden. Als de risico's
worden afgezet tegen de algemene reserve, is de positie zelfs beter. Aandachtpunt is het kwan
tificeren van de risico's binnen de gemeente Leeuwarderadeel; hier is pas sinds 2012 ervaring mee
opgedaan.
14