De gemeente Leeuwarden hanteert vervolgens de richtiijnen dat sen factor van 1,5 van de berekende weerstandscapaeiteit aanwezig dient te zljn. In 2012 betekent dit dat de benodigde weerstandscapaciteit 8,6 mln. 1,5 is 12,9 mln. betreft. Voor de bepaling van de werkelljke weerstandscapaeiteit gaat de gemeente Leeuwarden vervolgens uit de van de stand van de algemene reserve volgens de begroting van 2013. De gemeente Leeuwarderadeel maakt bij de bepaling van het weerstandsvermogen geen gebruik van een extern bureau. De gemeente voert zelf een risico-inventarisatie uit. Deze geTnventari- seerde risico's worden vervolgens gekwantificeerd. Bij deze kwantificatie gaat de gemeente uit van de kans op het zich voordoen van het risico als de maximale negatieve uitkomst van het risico. Het totaal van de gekwantificeerde risico's vermenigvuldigd met een factor van 1,4 vormt vervolgens de benodigde weerstandscapaciteit. De bepaling van de beschikbare weerstandscapaciteit van de gemeente Leeuwarderadeel verschilt van de methode die de gemeente Leeuwarden toepast. De belangrijkste verschillen betreffen: De gemeente Leeuwarden rekent de algemene reserve toe aan het beschikbare weerstandsvermogen. De gemeente Leeuwarderadeel neemt het dekkingsmiddelendeel (ca. 2,7 mln.) van de algemene reserve niet mee in de bepaling van de beschikbare weerstandscapaciteit. De gemeente Leeuwarderadeel rekent voor de bepaling van de beschikbare weerstands capaciteit met een stille reserve (ca. 128.000) en overige belastingen en rechten (ca. 245.000). De gemeente Leeuwarden rekent niet met stille reserves. In volgende tabel hebben wij de factor algemene reserve/benodigde weerstandscapaciteit iussen beide gemeenten vergeleken. Wij hebben de gei'nventariseerde risico's vergeleken met de totale algemene reserve. Hierbij dient te worden bedacht dat de systematiek van de gemeenten ten aan- zien van het inventariseren en kwantificeren van de risico's verschilt. Het is onduidelijk wat de invloed is op de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit, wanneer dezelfde systematiek voor beide gemeenten wordt toegepast. Weerstandsvermogen {beclragen 1.000) Leeuwarderadeel Leeuwarden Algemene reserve 3.925 18.125 Benodigde weerstandscapaciteit 1.105 8.600 Factor 3,55 2.11 In de jaren 2009 tot en met 2011 heeft de gemeente Leeuwarderadeel in haar paragraaf weer standsvermogen alleen de beschikbare weerstandscapaciteit bepaald. De risico's die opgesomd zijn in de paragraaf weerstandsvermogen, zijn over deze jaren niet gekwantificeerd. Een vergelij- king iussen de beschikbare capaciteit en de benodigde capaciteit kan over de jaren 2009 tot en met 2011 dan ook niet worden gemaaki. Samengevat kan worden vermeid dat de gemeente Leeuwarderadeel een weerstandsvermogen ratio heeft die niet substantieel afwijkt van de ratio van de gemeente Leeuwarden. Als de risico's worden afgezet tegen de algemene reserve, is de positie zelfs beter. Aandachtpunt is het kwan tificeren van de risico's binnen de gemeente Leeuwarderadeel; hier is pas sinds 2012 ervaring mee opgedaan. 14

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 184