De Wet werk en bijstand (WWB).
De Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werkloze Werk-
nemers (IOAW).
De Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen
zelfstandigen (IOAZ).
Het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (BBZ).
De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).
De Wet Inburgering (Wl).
Daamaast worden in de regeling genoemd:
De Wet kinderopvang (Wk), behoudens de kwaliteitscontrole en het bijhouden van een
register.
De Wet investeren in jongeren (WIJ).
Overige wetten op het terrein van de sociale zekerheid en gesubsidieerde arbeid.
Ook handhaving, schuldhulpverlening en clientparticipatie zijn in gemeenschappelijke verondenin-
gen geregeld.
De gemeenschappelijke regeling trad in werking op 31 januari 2012. Uittreding komt in Hoofdstuk
13 van de regeling aan de orde. Aan uittreding is een termijn van minimaal 66n jaar en drie maan-
den verbonden. De financiele schade die door de uittreding aan de dienst is toegebracht, wordt,
inclusief de hierdoor ontstane wachtgeldverpiichtingen, aan de uittredende gemeente in rekening
gebracht. Voor de vaststelling van de financiele schade als bedoeld in lid 7 wordt door de dienst en
de uittredende gemeente, gezamenlijk, advies gevraagd aan een onafhankelijke exteme deskun-
dige. Het advies van de deskundige in de vorige zin genoemd is voor partijen bindend.
Het is nog onzeker in welke vorm de uittreding vorm zal krijgen. Het meest gunstige scenario is dat
de Dienst wordt opgeheven, vanwege meerdere herindelingen binnen de regio in 2018. Hieraan
zijn dan minimale kosten verbonden. Het meest ongunstige scenario is, zoals hierboven beschre-
ven. In dit scenario zal de financiele schade op de uittredende gemeente verhaald worden.
Sociale werkvoorziening
De (financiele) risico's met betrekking tot de sociale werkvoorziening zijn vergelijkbaar met de
gevolgen van de herindeling tussen de gemeente Leeuwarden en een deel van de gemeente
Boamsterhim. Hierbij geldt ook de situatie dat de gemeente Boamsterhim onderdeel is van de GR
Empatec en Leeuwarden van de GR Caparis.
Uitgangspunt bij herindeling van Boamsterhim is dat de WSW'ers blijven zitten waar ze zitten. Dat
zal ingeval van Leeuwarderadeel en Boamsterhim voor 80% bij Empatec zijn en voor 20% bij
Caparis en Trion/Oostergo. De nieuwe gemeente neemt de WSW-taakstelling en de specifieke
uitkering van het ministerie van de gemeente Leeuwarderadeel over. De nieuwe gemeente betaalt
de rijksuitkering door aan het SW-bedrijf en betaalt een tekortkoming op de rijksuitkering uit eigen
middelen (nu 500 per persoon per jaar voor WSW'ers bij Empatec).
De opgeheven gemeente treedt uit de GR. Of aan die uittreding nog financiSle consequences zitten
voor de voormalige gemeente of voor de rechtsopvolger(s) i.e. Leeuwarden is niet bekend. Ver-
wacht wordt dat uittreding met gesloten beurs plaats zal vinden.
6.6 Bedrijfsvoering
In de paragraaf bedrijfsvoering wordt ingegaan op alle bedrijfsvoeringselementen binnen een
gemeente. Voor de verkenning van de financiele positie zijn niet alle onderdelen relevant. De
meest relevante onderdelen zijn meegenomen in deze paragraaf.
Personeel
Conform de begroting 2013 heeft de gemeente Leeuwarderadeel een formatie van 54,11 Re. Om
een beeld te schetsen of de gemeente Leeuwarderadeel daarmee een kleine of grote formatie
33