De Wet werk en bijstand (WWB). De Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werkloze Werk- nemers (IOAW). De Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ). Het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (BBZ). De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De Wet Inburgering (Wl). Daamaast worden in de regeling genoemd: De Wet kinderopvang (Wk), behoudens de kwaliteitscontrole en het bijhouden van een register. De Wet investeren in jongeren (WIJ). Overige wetten op het terrein van de sociale zekerheid en gesubsidieerde arbeid. Ook handhaving, schuldhulpverlening en clientparticipatie zijn in gemeenschappelijke verondenin- gen geregeld. De gemeenschappelijke regeling trad in werking op 31 januari 2012. Uittreding komt in Hoofdstuk 13 van de regeling aan de orde. Aan uittreding is een termijn van minimaal 66n jaar en drie maan- den verbonden. De financiele schade die door de uittreding aan de dienst is toegebracht, wordt, inclusief de hierdoor ontstane wachtgeldverpiichtingen, aan de uittredende gemeente in rekening gebracht. Voor de vaststelling van de financiele schade als bedoeld in lid 7 wordt door de dienst en de uittredende gemeente, gezamenlijk, advies gevraagd aan een onafhankelijke exteme deskun- dige. Het advies van de deskundige in de vorige zin genoemd is voor partijen bindend. Het is nog onzeker in welke vorm de uittreding vorm zal krijgen. Het meest gunstige scenario is dat de Dienst wordt opgeheven, vanwege meerdere herindelingen binnen de regio in 2018. Hieraan zijn dan minimale kosten verbonden. Het meest ongunstige scenario is, zoals hierboven beschre- ven. In dit scenario zal de financiele schade op de uittredende gemeente verhaald worden. Sociale werkvoorziening De (financiele) risico's met betrekking tot de sociale werkvoorziening zijn vergelijkbaar met de gevolgen van de herindeling tussen de gemeente Leeuwarden en een deel van de gemeente Boamsterhim. Hierbij geldt ook de situatie dat de gemeente Boamsterhim onderdeel is van de GR Empatec en Leeuwarden van de GR Caparis. Uitgangspunt bij herindeling van Boamsterhim is dat de WSW'ers blijven zitten waar ze zitten. Dat zal ingeval van Leeuwarderadeel en Boamsterhim voor 80% bij Empatec zijn en voor 20% bij Caparis en Trion/Oostergo. De nieuwe gemeente neemt de WSW-taakstelling en de specifieke uitkering van het ministerie van de gemeente Leeuwarderadeel over. De nieuwe gemeente betaalt de rijksuitkering door aan het SW-bedrijf en betaalt een tekortkoming op de rijksuitkering uit eigen middelen (nu 500 per persoon per jaar voor WSW'ers bij Empatec). De opgeheven gemeente treedt uit de GR. Of aan die uittreding nog financiSle consequences zitten voor de voormalige gemeente of voor de rechtsopvolger(s) i.e. Leeuwarden is niet bekend. Ver- wacht wordt dat uittreding met gesloten beurs plaats zal vinden. 6.6 Bedrijfsvoering In de paragraaf bedrijfsvoering wordt ingegaan op alle bedrijfsvoeringselementen binnen een gemeente. Voor de verkenning van de financiele positie zijn niet alle onderdelen relevant. De meest relevante onderdelen zijn meegenomen in deze paragraaf. Personeel Conform de begroting 2013 heeft de gemeente Leeuwarderadeel een formatie van 54,11 Re. Om een beeld te schetsen of de gemeente Leeuwarderadeel daarmee een kleine of grote formatie 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 203