6
1.2 Onderzoeksaanpak
Het onderzoek bestond uit een viertal stappen.
Stappenplan onderzoek uittreding gemeente Leeuwarderadeel
uit de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Bij het voorbereiden en inventariseren van feiten en meningen hebben we gebruik
gemaakt van documenten en interviews. De documenten en interviews die geanalyseerd
zijn betreffen drie partijen: de directie van de Dienst, het bestuur en de directie van
gemeente Leeuwarderadeel en de betrokken wethouder en management namens de
gemeente Leeuwarden. Voor de lijst met gei'nterviewden, zie Bijlage 1. Voor de lijst met
gebruikte documenten, zie Bijlage 2.
De uitkomsten van de afweging tussen de verschillende scenario's worden gepresenteerd
in een advies voor de gemeente Leeuwarderadeel. Om tot deze afweging te komen zijn
de uitkomsten van de inventarisatie (documentenstudie en interviews) per scenario
geanalyseerd aan de hand van een kosten-batenanalyse in combinatie met
organisatorische, juridische, beleidsmatige aspecten.
Onze bevindingen inzake de Dienst en de gemeente Leeuwarden zijn besproken met en
gevalideerd door de gei'nterviewden in de vorm van het voorleggen van de concept-
teksten van deze rapportage. De reacties naar aanleiding van de validatie zijn door ons
getoetst en verwerkt.
1.3 Leeswijzer
In dit hoofdstuk (1zijn de opdracht en de aanpak beschreven. Hoofdstuk 2 bevat de onze
conclusie en het advies. De hoofdstukken 3 en 4 bevatten een beschrijving van de impact
van respectievelijk Scenario 1 en Scenario 2.