i
ii
I I
rI
Aantal
Aantal
Programma
Leeuwarderadeel
Aantal tataal
Leeuwarderadeel
Programma Participatie*
221
2.150
I 10,3% j
Programma Inkomen**
I 192 I
I 1.880
i 10,2%
Programma Minimaregelingen***
397
i 3.627
i 10,9% j
Programma WMO****
j 970
I 7.316
i 13,3%
TOTAAL
1.780
14.973
i 11,9%
Gemiddeld aantal clienten 2015 (prognose)
Aantal toeqekende aanvraqen 2015 (prognose)
Aantallen per 1 januari 2015 (prognose)
Aantallen per 1 ianuari 2015 (prognose)
Tabel 11mpact uittreding gemeente Leeuwarderadeel op aantal clienten Dlenst
Op 1 augustus 2014 is 106,26 fte werkzaam bij de Dienst. Van deze 106,26 fte hangen de
functies van 67,37 fte rechtstreeks samen met het aandeel clienten van de Dienst. Welke
functies dit zijn is te vinden in Bijlage 3. Het werkaanbod voor deze functies wordt direct
bei'nvloed door de afname van clienten als gevolg van de uittreding. Rekening houdende
met het aandeel van 11,9% van de gemeente Leeuwarderadeel in het clientenbestand
van de Dienst, leidt de vermindering van het aantal clienten tot omgerekend 8,02 fte aan
boventalligheid (11,9% van de directe formatie van 67,37 fte).
Wanneer de Dienst over gaat tot ontslag van (een gedeelte van) het directe personeel zijn
de maximale kosten per fte 197.719 (zie Bijlage 3 voor een berekening). Bij een
maximaal scenario, het ontslag van de volledige 8,02 fte, zullen de afwikkelingskosten van
boventalligheid zodoende afgerond 1.600.000 bedragen.
De werkelijke kosten van de afwikkeling van boventalligheid hangen echter samen met de
volgende factoren:
De mogelijkheid tot het meeverhuizen van de formatie (naar Dienst Leeuwarden
of naar eigen formatie Leeuwarderadeel).
Eventuele overige afspraken die door de gemeente Leeuwarderadeel met de
Dienst worden gemaakt over het personeel.
De duur van VNWV- en WW-trajecten. Over het algemeen maakt 30% van de
medewerkers volledig gebruik van de WW- en de nawettelijke uitkering. Gelet op
de gemiddelde leeftijd van de betreffende medewerkers en de werkgelegenheid
in de Provincie Friesland is het echter aannemelijk dat dit percentage ongeveer
40% zal bedragen1
Gezien de hierboven genoemde punten is het aannemelijk dat de werkelijke kosten lager
zullen zijn dan de kosten van het maximale scenario.
De gemeente Leeuwarderadeel heeft als uittredende partij de uiteindelijke en volledige
verantwoordelijkheid voor de afwikkelingskosten; met haar uittreding veroorzaakt zij
immers genoemde kosten. De kosten kunnen pas achteraf vastgesteld worden. Over de
termijn waarbinnen de gemeente Leeuwarderadeel de boventalligheid moet oplossen,
dienen de gemeente en de Dienst duidelijke afspraken te maken en deze ook vast te
leggen.
Bijdrage gemeente Leeuwarderadeel in de apparaatslasten van de Dienst
De Concept Begroting 2015 bestaat uit de programmalasten- en baten en de
apparaatslasten. Relevant voor de uittreding is de begroting apparaatslasten (tabel 2). Dit
zijn de lasten van de organisatie van de Dienst die door de gemeenten op basis van
verdeelsleutels gemeenschappelijk gedragen worden. De verdeling van de
apparaatslasten over de deelnemende gemeenten vindt plaats naar rato van het aantal
inwoners (30%) en het aantal clienten/uitkeringsgerechtigden (70%).
Bron: www.hoelangwerkloos.nl
13