16 (dossierkasten staan nu in Franeker). Dit kost naar schatting 2.000 (verhuizen dossierkasten). De overdracht van digitale dossiers kost naar schatting VooT'de Dienst 60 uur, wat neerkomt op eenmalig 3.000 (60 x 50). Conform artikel 27 van de GR dient een onafhankelijk externe deskundige bindend advies te verschaffen over de financiele schade die samenhangt met de uittreding. Deze kosten schatten wij op 20.000. De eenmalige kosten van projectmanagement kunnen op basis van bovenstaande onderdelen geschat worden op ongeveer 50.000. Totaaloverzicht van de financiele impact In onderstaande tabel wordt, gebaseerd op hetgeen hierboven beschreven is, een overzicht gegeven van de financiele impact op de gemeente Leeuwarderadeel bij een uittreding uit de Dienst per 1 januari 2016. De negatieve bedragen zijn kosten en de positieve bedragen zijn opbrengsten. Aspecten financiele impact Impact gemeente Leeuwarderadeel Afwikkeling boventallig personeel Afhankelijk van het aantal fte dat daadwerkelijk ontslaq krijgt - Max. -/-€ 1.600.000 Bijdrage in de apparaatslasten van de Dienst Totale bijdrage over de jaren 2016-2017 Afhankelijk van besluiten extern onderzoek en te maken afspraken in het licht van genoemde ontwikkelingen - Max. -/- 1.000.000 Excl. ontwikkelingen Afwikkeling balans Afrekening rekeningcourant verhouding (PM) Aandeel in de reserve Uitvoeringslasten - PM - Max. 90.000 Projectmanagement Projectleiding Bezwaar- en beroepszaken Personeel Informatie Advies financiele gevolgen uittreding - Max. -/- 50.000 Tabel 3 Overzicht financiele impact uittreding per 1 januari 2016 Deze algemene condusies zijn gebaseerd op de huidige wet- en regelgeving in het arbeidsrecht en de kosten zoals we die geschat hebben op basis van huidige cijfers en uitgangspunten. Wanneer deze onderliggende cijfers/uitgangspunten wijzigen, zullen bovenstaande condusies niet meer toepasbaar zijn. 3.3 Tijdelijk uitbesteden van diensten aan gemeente Leeuwarden Gemeente Leeuwarderadeel beoogt bij uittreding uit de Dienst per 1 januari 2016 het takenpakket, teroverbrugging van de periode tot de herindeling (2016/2017), bij gemeente Leeuwarden onder te brengen. Op verzoek van gemeente Leeuwarderadeel hebben wij gesproken met de gemeente Leeuwarden over de beleidsmatige, organisatorische en financiele impact van de overdracht. In dit kader is de essentiele vraag of gemeente Leeuwarden hiertoe bereid is. Onze constatering is dat de gemeente Leeuwarden in het kader van de voorbereiding van de herindeling weliswaar bereid is met Leeuwarderadeel mee te denken over de aanpak van de overdracht van taken van de Dienst, maar dat de gemeente tegelijkertijd aangeeft dat het niet wenselijk en verantwoord is het volledige takenpakket van de Dienst al in 2016 over te nemen. Hieraan liggen organisatorische redenen ten grondslag die wij hieronder nader toelichten. Desondanks hebben wij, om de onderzoeksvragen te beantwoorden, een schatting gemaakt van de eventuele kosten van de uitvoering van de taken van de Dienst door de

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 242