16
(dossierkasten staan nu in Franeker). Dit kost naar schatting 2.000 (verhuizen
dossierkasten). De overdracht van digitale dossiers kost naar schatting VooT'de
Dienst 60 uur, wat neerkomt op eenmalig 3.000 (60 x 50).
Conform artikel 27 van de GR dient een onafhankelijk externe deskundige
bindend advies te verschaffen over de financiele schade die samenhangt met de
uittreding. Deze kosten schatten wij op 20.000.
De eenmalige kosten van projectmanagement kunnen op basis van bovenstaande
onderdelen geschat worden op ongeveer 50.000.
Totaaloverzicht van de financiele impact
In onderstaande tabel wordt, gebaseerd op hetgeen hierboven beschreven is, een
overzicht gegeven van de financiele impact op de gemeente Leeuwarderadeel bij een
uittreding uit de Dienst per 1 januari 2016. De negatieve bedragen zijn kosten en de
positieve bedragen zijn opbrengsten.
Aspecten financiele impact
Impact gemeente
Leeuwarderadeel
Afwikkeling boventallig personeel
Afhankelijk van het aantal fte dat daadwerkelijk
ontslaq krijgt
- Max. -/-€ 1.600.000
Bijdrage in de apparaatslasten van de Dienst
Totale bijdrage over de jaren 2016-2017
Afhankelijk van besluiten extern onderzoek en te
maken afspraken in het licht van genoemde
ontwikkelingen
- Max. -/- 1.000.000
Excl. ontwikkelingen
Afwikkeling balans
Afrekening rekeningcourant verhouding (PM)
Aandeel in de reserve Uitvoeringslasten
- PM
- Max. 90.000
Projectmanagement
Projectleiding
Bezwaar- en beroepszaken
Personeel
Informatie
Advies financiele gevolgen uittreding
- Max. -/- 50.000
Tabel 3 Overzicht financiele impact uittreding per 1 januari 2016
Deze algemene condusies zijn gebaseerd op de huidige wet- en regelgeving in het
arbeidsrecht en de kosten zoals we die geschat hebben op basis van huidige cijfers en
uitgangspunten. Wanneer deze onderliggende cijfers/uitgangspunten wijzigen, zullen
bovenstaande condusies niet meer toepasbaar zijn.
3.3 Tijdelijk uitbesteden van diensten aan gemeente Leeuwarden
Gemeente Leeuwarderadeel beoogt bij uittreding uit de Dienst per 1 januari 2016 het
takenpakket, teroverbrugging van de periode tot de herindeling (2016/2017), bij gemeente
Leeuwarden onder te brengen. Op verzoek van gemeente Leeuwarderadeel hebben wij
gesproken met de gemeente Leeuwarden over de beleidsmatige, organisatorische en
financiele impact van de overdracht.
In dit kader is de essentiele vraag of gemeente Leeuwarden hiertoe bereid is. Onze
constatering is dat de gemeente Leeuwarden in het kader van de voorbereiding van de
herindeling weliswaar bereid is met Leeuwarderadeel mee te denken over de aanpak van
de overdracht van taken van de Dienst, maar dat de gemeente tegelijkertijd aangeeft dat
het niet wenselijk en verantwoord is het volledige takenpakket van de Dienst al in 2016
over te nemen. Hieraan liggen organisatorische redenen ten grondslag die wij hieronder
nader toelichten.
Desondanks hebben wij, om de onderzoeksvragen te beantwoorden, een schatting
gemaakt van de eventuele kosten van de uitvoering van de taken van de Dienst door de