Formatie
Motivatie medewerkers
Werkprocessen
Hardware en applicaties
Vastgoed en faciliteiten
Archief
De belangrijkste aandachtspunten met betrekking tot juridische en personeelsaspecten
worden nader toegelicht.
Juridisch/Fiscaal
Bij het liquideren van een gemeenschappelijke regeling zijn juridische aspecten van
belang. Hieronder staan kort de verschillende juridische aandachtspunten die aan bod
moeten komen in het liquidatieplan. De arbeidsrechtelijke aspecten zullen onder het kopje
'Personeel' worden besproken.
Een duidelijk overzicht van het besluitvormingstraject inclusief een planning met
de beslismomenten.
Inventariseren (eventuele) juridische procedures en de daaruit voortvloeiende
risico's.
inventariseren samenwerkings- huur-, iicentie- en ieaseovereenkomsten.
Opzeggen samenwerkings-, huur-, Iicentie- en Ieaseovereenkomsten en
eventuele daaruit voortvloeiende risico's inzichtelijk maken.
Verkoop van (materiele) vaste activa.
Informeren van de Belastingdienst en inventariseren (eventuele) fiscale
afspraken met de Belastingdienst.
Inventariseren (eventuele) aanwezige of toekomstige fiscale claims.
Inventariseren en beheersen van alle risico's op juridisch en fiscaal gebied.
Personeel
Het liquideren van de gemeenschappelijke regeling heeft ook grote gevolgen voor het
personeel. Hieronder staan kort de verschillende personele aandachtspunten benoemd
waar in het liquidatieplan rekening mee moet worden gehouden.
Ondernemingsraad informeren aangaande de consequenties (zowel
organisatorische als personele) van de liquidatie.
Opstellen sociaal plan en hierover overeenstemming bereiken met GO
(commissie voor georganiseerd overleg, artikel 8 Sociaal Statuut).
Personeel informeren over de personele gevolgen.
Inventariseren bijzondere personele afspraken/regelingen.
Plannen en uitvoeren van het eventueel overdragen van personeel.
Risico's ten aanzien WIA/WGA inventariseren.
Eventuele pensioenrisico's en -verplichtingen inzicnteiijk maken.
Juridische (en fiscale) check overeengekomen personele afvloeiingsregelingen.
(Eventueel) aanwezige personeelsverzekeringen inzichtelijk maken.
Inventariseren en beheersen van alle risico's met betrekking tot het personeel.
4.1.2 Financiele impact
Een liquidatie heeft ook een financiele impact. Het betreft echter een scenario voor een
liquidatie per 1 januari 2018. Om een juiste inschatting te kunnen maken voor de kosten
voor de gemeente Leeuwarderadeel of fusiegemeente bij een liquidatie zou de balans en
het personeelsbestand per 31 december 2017 bekend moeten zijn. In deze rapportage
wordt een doorkijk gegeven van de financiele gevolgen van een liquidatie voor de
gemeente Leeuwarderadeel of de fusiegemeente op basis van de huidige cijfers, zoals de
balans per 31 december 2013.
22