Een herindeling heeft dus geen effect heeft op de positie van de fusiegemeente in de
liquidatie. De fusiegemeente kan zich met andere woorden niet aan de liquidatie
onttrekken.
Bij de herindeling ontstaan frictiekosten, zoals de liquidatiekosten en de kosten voor het
inrichten van de nieuwe organisatie. Voor de dekking van deze kosten ontvangt de
fusiegemeente in de aanloop naar de herindeling een herindelingsbijdrage uit het
gemeentefonds. Deze bedraagt naar de huidige inzichten in totaal circa 5 miljoen.
4.3 Analyse uittredingsvergoeding 2016 vs. liquidatiekosten 2018
In paragraaf 3.4 is geconcludeerd dat een uittreding per 2016 vanuit financieel oogpunt
niet aantrekkelijk is. In deze paragraaf analyseren wij hoe de uittredingsvergoeding zich
verhoudt tot de kosten van liquidatie.
In tabel 11 zijn de beide scenario's tegenover elkaar geplaatst. Hieruit blijkt dat de
geschatte maximale financiele schade bij uittreding, die de basis is voor het bepalen van
de uittredingsvergoeding, afgerond 2,6 miljoen bedraagt. Deze schade bestaat
hoofdzakelijk uit een vergoeding voor de apparaatslasten en de afwikkeling van
boventallig personeel. De maximale financiele schade bij liquidatie is geschat op afgerond
2,5 miljoen, voornamelijk bestaande uit de afwikkeling van boventallig personeel.
Scenario 1 Impact
Scenario 2 Impact
uittreding
liquidatie
Maximale afwikkeling personeel
(1.600.000)
(2.500.000)
Bijdrage apparaatslasten Afkoop
doorlopende contracten
(1.000.000)
(58.000)
Afwikkeling balans
90.000
77.000
Projectkosten Liquidatiekosten
(50.000)
(30.000)
Totaal
(2.560.000)
(2.511.000)
Tabel 11 Vergelijking financiele impact scenario 1 en scenario 2
De maximale impact in beide scenario's is daarmee vergelijkbaar, maar nadere analyse
brengt duidelijke verschillen naar voren:
De uittredingsvergoeding is een bedrag dat de gemeente Leeuwarderadeel
definitief kwijt zal zijn bij uittreding in 2016 en er is weinig tijd om de schade van
de uittreding nog te beperken.
Voor de liquidatie in 2018 geldt dat er nog ruim 3 jaar is om de schade te
beperken. De liquidatie van de ISD Zuidwest Fryslan te Bolsward heeft geleerd
dat de schade bij zorgvuldig beleid tot nihil kan worden teruggebracht (zie ook
kader in hoofdstuk 2).
De gemeente Leeuwarderadeel loopt het risico dat bij uittreding in 2016 voor een
deel van het boventallige personeel bij de Dienst geen functie bij gemeente
Leeuwarden beschikbaar is. In het fusieproces met de gemeente Leeuwarden
richting 2018 zijn daarvoor in het grotere geheel mogelijk meer oplossingen
beschikbaar.
In 2018 is in tegenstelling tot 2016 een herindelingsbijdrage uit het
gemeentefonds beschikbaar om eventuele liquidatiekosten af te dekken.
Op grond van het bovenstaande concluderen wij dat het liquidatiescenario
(scenario 2) weliswaar qua maximale impact vergelijkbaar is met het
uittredingsscenario (scenario 1), maar dat, gelet op het tijdpad richting liquidatie en
de beschikbare herindelingsbijdrage, het liquidatiescenario veel meer kansen biedt
om de financiele schade te beperken.
27