Een herindeling heeft dus geen effect heeft op de positie van de fusiegemeente in de liquidatie. De fusiegemeente kan zich met andere woorden niet aan de liquidatie onttrekken. Bij de herindeling ontstaan frictiekosten, zoals de liquidatiekosten en de kosten voor het inrichten van de nieuwe organisatie. Voor de dekking van deze kosten ontvangt de fusiegemeente in de aanloop naar de herindeling een herindelingsbijdrage uit het gemeentefonds. Deze bedraagt naar de huidige inzichten in totaal circa 5 miljoen. 4.3 Analyse uittredingsvergoeding 2016 vs. liquidatiekosten 2018 In paragraaf 3.4 is geconcludeerd dat een uittreding per 2016 vanuit financieel oogpunt niet aantrekkelijk is. In deze paragraaf analyseren wij hoe de uittredingsvergoeding zich verhoudt tot de kosten van liquidatie. In tabel 11 zijn de beide scenario's tegenover elkaar geplaatst. Hieruit blijkt dat de geschatte maximale financiele schade bij uittreding, die de basis is voor het bepalen van de uittredingsvergoeding, afgerond 2,6 miljoen bedraagt. Deze schade bestaat hoofdzakelijk uit een vergoeding voor de apparaatslasten en de afwikkeling van boventallig personeel. De maximale financiele schade bij liquidatie is geschat op afgerond 2,5 miljoen, voornamelijk bestaande uit de afwikkeling van boventallig personeel. Scenario 1 Impact Scenario 2 Impact uittreding liquidatie Maximale afwikkeling personeel (1.600.000) (2.500.000) Bijdrage apparaatslasten Afkoop doorlopende contracten (1.000.000) (58.000) Afwikkeling balans 90.000 77.000 Projectkosten Liquidatiekosten (50.000) (30.000) Totaal (2.560.000) (2.511.000) Tabel 11 Vergelijking financiele impact scenario 1 en scenario 2 De maximale impact in beide scenario's is daarmee vergelijkbaar, maar nadere analyse brengt duidelijke verschillen naar voren: De uittredingsvergoeding is een bedrag dat de gemeente Leeuwarderadeel definitief kwijt zal zijn bij uittreding in 2016 en er is weinig tijd om de schade van de uittreding nog te beperken. Voor de liquidatie in 2018 geldt dat er nog ruim 3 jaar is om de schade te beperken. De liquidatie van de ISD Zuidwest Fryslan te Bolsward heeft geleerd dat de schade bij zorgvuldig beleid tot nihil kan worden teruggebracht (zie ook kader in hoofdstuk 2). De gemeente Leeuwarderadeel loopt het risico dat bij uittreding in 2016 voor een deel van het boventallige personeel bij de Dienst geen functie bij gemeente Leeuwarden beschikbaar is. In het fusieproces met de gemeente Leeuwarden richting 2018 zijn daarvoor in het grotere geheel mogelijk meer oplossingen beschikbaar. In 2018 is in tegenstelling tot 2016 een herindelingsbijdrage uit het gemeentefonds beschikbaar om eventuele liquidatiekosten af te dekken. Op grond van het bovenstaande concluderen wij dat het liquidatiescenario (scenario 2) weliswaar qua maximale impact vergelijkbaar is met het uittredingsscenario (scenario 1), maar dat, gelet op het tijdpad richting liquidatie en de beschikbare herindelingsbijdrage, het liquidatiescenario veel meer kansen biedt om de financiele schade te beperken. 27

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 253