Argumenten:
1.1. Bij afwijzing van het aanbod van Prorail zal het spoortrace verloren gaan. Prorail zal namelijk tot
uitponding overgaan, d.w.z. zal het trace in delen aan omwonenden proberen te verkopen.
1.2. De aankoop is recreatief gezien voor onze gemeente een grote kans. Het voormalige trace van het
Dokkumer Lokaeltsje is/was een populair recreatief pad. Grondeigenaar ProRail heeft de
spoorbruggen iaten verwijderen. Hierdoor kunnen wandelaars het pad nu niet optimaal meer
gebruiken. De gemeente krijgt hierover regelmatig klachten. De gemeente wil verder met een
projectplan waarbij de spoorbruggen worden hersteld dan wel vervangende bruggen worden
geplaatst en een fiets- en/of wandelpad wordt aangelegd. Een ruiterpad behoort ook tot de
mogelijkheden. Door aanleg van een pad ontstaat een nieuwe aantrekkelijke fietsverbinding tussen
Leeuwarden - Jelsum - Koarnjum - Stiens en Leeuwarden. Daarnaast wordt het voor wandelaars
weer mogelijk om te wandelen over het populaire Dokkumer Lokaeltsje- trace.
1.3. Aankoop is vanuit cultuurhistorisch. perspectief van belang. De contouren van de voormalige
spoorbaan blijven zichtbaar. Bij de provincie en de gemeenten rond het Dokkumer Lokaeltsje-trace
is groot draagvlak om de toeristisch-recreatieve mogelijkheden van dit trace te benutten in een
project waarbij in het landschap verwijzingen zichtbaar zijn naar het voormalige Dokkumer
Lokaeltsje. In het kader van de Streekagenda worden de mogelijkheden hiervoor onderzocht.
1.4. Financiering van een recreatief fiets-wandelpad zal wellicht slechts in geringe mate op de
gemeentelijke begroting drukken. Het is waarschijnlijk mogelijk om een beroep te doen op
verschillende subsidiebronnen. Vanuit de Streekagenda en de Stadsregio zijn subsidies mogelijk
voor dergelijke recreatieve routes. Over de subsidiemogelijkheden wordt eind 2014 dan wel begin
2015 meer duidelijk. De komende tijd wordt het projectplan 'fiets-wandelpad Dokkumer Lokaeltsje'
verder uitgewerkt.
1.5. De gemeenteraad heeft op 4 juli 2013 het bestemmingsplan Butengebied en doarpen vastgesteld.
In dit bestemmingsplan heeft het trace de bestemming 'groen' gekregen waarbij het bij recht
mogelijk is om wegen en paden aan te leggen. Tevens is deze bestemming opgenomen in het in juni
2012 vastgestelde bestemmingsplan Stiens.
Kanttekeningen:
In jaren van economische neergang, teruglopend onderhoud aan wegen en plantsoenen, verkoop
van openbaar groen, verdwijnen van subsidies, openbare voorzieningen die onder druk staan, maar wel
hoge lasten voor de burger is het van belang dat de gemeente deze route door de groene long van
Stiens voor de toekomst kan behouden. Belangrijk is het om eerst eigenaar te worden van dit trace,
waarbij de jaarlijkse kosten van instandhouding zo laag mogelijk worden gehouden.
Het financiele aspect weegt misschien zwaar, maar de ruimtelijke kwaliteit van Stiens en omgeving
weegt naar onze mening zwaarder.