Wmo beleid. Binnen het kader van het Werkbedrijf moeten hier concrete afspraken over worden gemaakt. Gemeenten hebben hierbij keuze uit drie mogelijkheden: Aansluiten bij de huidige situatie zoals de Sociale werkvoorziening (SW); een nieuwe organisatie beschut werk oprichten; beschut werk realiseren bij reguliere werkgevers. In Fryslan West is NV Empatec de bestaande SW organisatie met de gemeenschappelijke regeling (GR) Fryslan-West. Gezien het belang van continui'teit in dienstverlening en handhaving van de bestaande infrastructuur kan Empatec worden aangewezen als uitvoerder beschut werk. Dit is in de lijn met het besluit van het Algemeen Bestuur van NV Empatec GR Fryslan West van 2 juli 2014. Beleidskeuze: NV Empatec aanwijzen als uitvoerder beschut werk. 2.7.2. Loonkostensubsidie en Loonwaardebepaling Voor de uitplaatsing van mensen met een arbeidshandicap krijgen gemeenten het instrument loonkostensubsidie ter beschikking. De middelen hiervoor worden toegevoegd aan het budget Inkomensdeel wat betekent dat gemeenten die op dit moment het instrument loonkostensubsidie toepassen, dit vanuit het participatiebudget voort kunnen zetten. Een punt van afweging is de transparantie, eenduidigheid en uniformiteit naar werkgevers. Daarom wordt in Fryslan gezamenlijk beleid gemaakt over de inzet en doelgroep van de loonkostensubsidie. Voordat loonkostensubsidie kan worden ingezet moet worden vastgesteld of iemand tot de doelgroep behoort. De gemeente vraag hiervoor een indicatie bij het UWV en die bepaalt: a. Of iemand het wettelijk minimumloon kan verdienen; b. welke mate van begeleiding noodzakelijk is; c. de loonwaarde. Op basis daarvan wordt de hoogte van de subsidie vastgesteld. Dit moet jaarlijks worden her- beoordeeld en driejaarlijks voor de doelgroep beschut werk. Belangrijkste uitgangspunten zijn: Er moet individueel maatwerk worden geleverd; de motivatie en het perspectief van de persoon zijn leidende criteria; de subsidievoorwaarden moeten met werkgevers worden vastgelegd en bewaakt; periodiek herbeoordelen van de loonwaarde; investering nodig in deskundigheid van het eigen personeel; herbeoordeling van reeds bestaand subsidiebeleid. In oktober 2014 publiceert de Rijksoverheid het Besluit Loonwaarde en Loonkostensubsidies waarin de specifiekere voorwaarden en regels zijn vastgelegd. Dit besluit is bindend. Pas als dit bekend is kunnen de keuzemogelijkheden in beeld worden gebracht. 2.8. Handhaving Handhaving is een noodzakelijk aspect in de dienstverlening van gemeenten, gericht op naleving van de dienstverleningsvoorwaarden of desnoods het afdwingen daarvan. Als handhaving vanzelfsprekend wordt in de dienstverlening van het sociale domein, kunnen participatie- en re-integratie doelstellingen beter worden gerealiseerd en blijft de kortste weg naar werk in beeld. Dit vraagt om medewerkers die fraude-alert zijn en draagt eraan bij dat de zwartwerker 'wit' gaat werken en uit de bij stand gaat. Handhaving draagt bij aan versterking van de clientparticipatie en diens zelfredzaamheid. Daamaast draagt handhaving bij aan behoud van het maatschappelijk draagvlak voor het stelsel van collectieve sociale voorzieningen als vangnet. De nadruk ligt bij preventie en niet op repressie. Dit vereist een 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 40