Efficient en zorgvuldig: De gemeenten krijgen meer beleidsruimte en slagkracht, waarbij onnodige bureaucratie moet worden voorkomen. Er komt 1 gebundeld budget voor de gemeenten. Het kabinet creeert een sociaal deelfonds dat in ieder geval bestaat uit het Participatiebudget, nieuwe modellen voor de uitvoering van de WMO en voor de uitvoering van de Jeugdwet. Realistisch en in samenhang: Er komt een samenhangende aanpak van de participatie binnen het sociaal domein, vast te leggen in het periodieke uitvoeringsplan Wmo. Daarin is in ieder geval aandacht voor een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, publieke gezondheid, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen en werk en inkomen. Omslag in denken: Het (laten) participeren naar vermogen en het vormen van een integrale visie over participatie voor de verschillende beleidsterreinen in het sociaal domein vergt van gemeenten, uitvoeringsorganisaties en inwoners een nieuwe, integrale manier van denken. 2.10. Bovenregionaal afgestemd beleid: Flexibilisering tijdelijk en deeltijd werk Om maatschappelijke deelname te stimuleren kunnen maatregelen of voorzieningen op het vlak van inkomen worden getroffen. Op grond van de Participatiewet zijn er de volgende mogelijkheden: 1Ter bevordering van de uitstroom kan het college, conform artikel 8a lid 1 en 10a lid 6 Participatiewet, per kalendeijaar (max. 2 maal) een premie verstrekken zoals een uitstroompremie, parttimewerk premie, participatiepremie e.a. De maximale premie bedraagt 2.305,00. 2. Wettelijk verplicht is om per bijstandsperiode voor iedere bijstandsgerechtigde de inkomsten uit arbeid voor 25% vrij te laten tot een maximum bedrag van 193,00 per maand voor de duur van zes aaneengesloten maanden, mits dit werk bijdraagt aan de arbeidsinschakeling. Dit staat in artikel 31 lid 2.n. van de Participatiewet. 3. Wettelijk verplicht is om per bijstandsperiode voor iedere alleenstaande ouder met kinderen onder de 12 jaar de inkomsten uit arbeid voor 12,5% vrij te laten tot een maximum bedrag van 120,89 per maand voor de duur van dertig aaneengesloten maanden, mits de vrijlating van 6 maanden eerder is toegepast en dit werk bijdraagt aan de arbeidsinschakeling. Dit staat in artikel 31 lid 2.n.van de Participatiewet. 4. Wettelijk verplicht is om per bijstandsperiode de inkomsten uit arbeid van een persoon die medisch in uren beperkt is tot 15% vrij te laten met een maximum van 124,00 per maand, mits de vorige twee vrijlatingen niet toegepast kunnen worden. Dit staat in artikel 31 lid 2.z. van de Participatiewet. Beleidskeuze: 1. Geen premie verstrekken voor tijdelijk of deeltijd werk (keuze 1) omdat cumulatie van premie en vrijlating invloed heeft op de armoedeval. 2. Pas de vrijlating conform de punten 2 t/m 4 toe. Ze zijn wettelijk verplicht. 2.11. Werkgeversbenadering De begeleiding naar werk vereist een actieve werkgeversbenadering. Hieraan is binnen Fryslan-west vormgegeven in het project Pastiel. De werkgeversbenadering van Pastiel is gekoppeld aan de regionale benadering. De vraag van de werkgever vormt de basis voor de dienstverlening en het doel is om die vraag naar tevredenheid in te vullen. Als dat moeilijk lijkt te slagen met werkzoekenden uit het eigen bestand wordt snel opgeschaald naar de arbeidsregio. Het uitgangspunt bij de werkgeversbenadering is dat binnen de dienstverlening 'de taal van de ondernemer' wordt gesproken. Werkgevers worden in eerste instantie bezocht door gekwalificeerde accountmanagers. Uit de evaluatie van Pastiel is gebleken dat werkgevers heel positief over de 'Pastiel aanpak' zijn en daar in toenemende mate op reageren met het plaatsen van vacatures. De naamsbekendheid van Pastiel kan nog verbeterd worden en zal meer vacatures gaan opleveren. Samengevat kan worden gesteld dat de werkgeversbenadering via Pastiel doeltreffend is vormgegeven en goed aansluit bij de behoefite van de 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 42