Hoofdstuk 3. Wmo 2015 3.1. Inleiding In hoofdstuk 1 zijn een aantal beleidskeuzen uitgewerkt die voor de uitvoering WMO 2015 belangrijk zijn. Het gaat om de inrichting van een financieel vangnet, de keuze m.b.t. de inzet van PGB's en invulling van participatie. In dit hoofdstuk wordt ingegaan op specifieke beleidsvoorstellen voor de Wmo:. Het betreft achtereenvolgens de voorziening Huishoudelijke hulp, de invulling van het mantelzorgcompliment en een uitwerking van het financieel vangnet. 3.2. Beleidskeuzes Wmo 2015 3.2.1. Huishoudelijke hulp Vanaf 1 januari 2015 zullen er kortingen op de budgetten Huishoudelijke Hulp (HH) en begeleiding plaatsvinden. In eerste instantie werd landelijk aangekondigd dat er op de HH 40% gekort zou gaan worden. Op basis van de integratie uitkering Wmo voor de zeven gemeenten in onze regio (alle gemeenten exclusief Ferwerderadiel) is de budgetkorting voor 2015 naar 27% bijgesteld. Voor 2016 geldt een budgetkorting van 35,6%.'. Het financiele beeld wordt in onderstaand schema uitgewerkt Het gaat om een omvangrijke bezuiniging. Daarom is het onvermijdelijk om gemeentelijk nader te bepalen hoe daarmee wordt omgegaan. Er zijn op hoofdlijn drie opties: I. Huidige situatie handhaven; II. een generieke korting doorvoeren; III. een algemene voorziening resp. product in de markt maken. Ad I. De eerste mogelijkheid is om de huidige situatie in stand te houden en geen wijziging in de HH door te voeren. De kosten hiervoor zijn in bijlage 4 (onder scenario 1 in de bijlage bij de memo) opgenomen en bedragen 88.940,- per week 4.624.896,- voor 2015). De kosten zijn zo hoog, dat wij het niet haalbaar achten om binnen de beschikbare budgetten de HH in te stand houden. Ad II. De tweede optie is dat de gemeenten een generieke versobering van de HH kunnen invoeren. Dat betekent dat in de praktijk de huidige clienten allemaal hulp houden, maar wel minder uren. Er zijn gemeenten in Nederland die een kleine generieke versobering toepassen (bijvoorbeeld van 3 naar 2,5 uren). In bijlage 3 is onder 'scenario 2' de besparing weergegeven indien iedere client HH1 een half uur minder hulp per week ontvangt. Het generiek korten levert op het totale clientenbestand een beperkte bezuiniging oplevert 908.878,- per jaar). Daarom zou, om de bezuinigingsdoelstelling te behalen, een hoge generieke korting op de uren nodig zijn. Bovendien is er aan deze maatregel een juridisch risico verbonden. Generiek korten staat ter discussie, omdat er dan geen maatwerk aan de client geleverd wordt en er geen adequate compensatie geboden wordt. De maatregel zou inhoudelijk ook niet passen in ons beleid, waar juist maatwerk centraal staat. Ad III. De derde optie is het invoeren van een algemene voorziening voor de HH. De Wmo 2015 biedt die mogelijkheid. In deze optie is het voorstel uitgewerkt om vanaf 2015 enkelvoudige HH1- indicaties met een maximum van 3 uren te vervangen door een algemene voorziening. Dat betekent Integratieuitkering Wmo 2014 2015 2016 Proc. mut 2015 to.v. 2014 Proc. mut. 2016 t.o.v. 2014 het Bildt 1.324.328 954.394 853.013 -28% -35,6% Franekeradeel 2.521.418 1.852.875 1.624.071 -27% -35,6% Harlingen 2.045.346 1.500.249 1.317.428 -27% -35,6% Leeuwarderadeel 1.188.044 873.384 765.231 -26% -35,6% Menameradiel 1.441.715 1.040.797 928.623 -28% -35,6% Terschelling 486.050 346.156 313.070 -29% -35,6% Vlieland 128.837 94.316 82.985 -27% -35,6% NWF 9.135.738 6.662.171 5.884.423 -27% -35,6% Nederland 1.714.014.000 1.257.470.000 1.104.014.000 -27% -35,6% Mutatie op jaarbasis (Nederland) 456.544.000- 153.456.000- Totale mutatie (Nederland) 2016 t.o.v. 2014 610.000.000- 1 Vooralsnog wordt er ook voor 2015 gerekend met een kortingspercentage van 35,6% zodat de eerste maanden van 2015, waarin het overgangsrecht van toepassing is, met het verschil gefinancierd kunnen worden. 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 44