4.4. De a/stemming met Passend Onderwijs Met de stelselwijzigingen Passend Onderwijs en Transitie Jeugdzorg krijgen schoolbesturen en gemeenten verantwoordelijkheid voor hulp aan kinderen en gezinnen die extra ondersteuning nodig hebben. Het biedt een kader om de ondersteuning in en buiten de scholen nu integraal op te pakken. In beide wetten zijn bepalingen opgenomen over wederzijdse afstemming over het ondersteuningsplan en het beleidsplan Zorg voor Jeugd. De wederzijdse afstemming vindt plaats via OOGO: op overeenstemming gericht overleg. Er is in 2014 OOGO gevoerd over het beleidsplan Zorg voor Jeugd en de ondersteuningsplannen Passend Onderwijs van het Samenwerkingsverband Primair en Voortgezet Onderwijs. De sturing door de gemeente verloopt via de beleidsterreinen waar de gemeente verantwoordelijk voor is, zoals onderwijshuisvesting, leerplicht, leerlingenvervoer, jeugd(zorg) en onderwijsachterstandenbeleid. Deze terreinen zijn onlosmakelijk verbonden met Passend Onderwijs. Gemeenten en schoolbesturen zijn daamaast gezamenlijk verantwoordelijk voor bijvoorbeeld. vroegtijdig schoolverlaten, aanpak thuiszitters en een samenhangende onderwijs- en zorgstructuur voor de jeugd. Schoolbesturen en gemeenten hebben beide groot belang bij preventie, het mes snijdt dan immers aan twee kanten: inhoudelijk voor de leerlingen/ouders en fmancieel. 4.5. Het voorkomen en signaler en van huiselijk geweld, seksueel misbruik en kindermishandeling Bij de aanpak door het Gebiedsteam staat veiligheid voorop. Bij zorgen over kinderen moeten hulpverleners het kind melden in de Verwijsindex, waardoor een match ontstaat als een andere hulpverlener over dit kind ook zorgen heeft. Deze verwijsindex is gekoppeld aan de landelijke verwijsindex, zodat bij verhuizing de zorg over het kind in beeld blijft. In de gebiedsteams is voor de jeugd een medewerker van vml. Bureau Jeugdzorg voor het Gebiedsteam beschikbaar, waardoor de veiligheid is geborgd. Doel hiervan is onder andere eerder de risicosignalen voor huiselijk geweld te herkennen en huiselijk geweld/kindermishandeling te voorkomen, te voorkomen dat een situatie escaleert en te voorkomen dat een situatie zich herhaalt. Hierdoor is er een directe lijn naar dwang- en drang expertise, zodat professioneel wordt op- en afgeschaald teneinde onveilige situaties tijdig te onderkennen en te stabiliseren. Vanaf 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor het gedwongen kader: jeugdbescherming en jeugdreclassering en zijn ze verplicht om per 1 januari 2015 een bovenlokaal Advies en Meldpunt Huiselijk Geweld (AMHK) te hebben ingericht die een aantal wettelijke taken uitvoert. De samenhang tussen het lokale veld, AMHK, Directe Hulp bij Huiselijk Geweld (DHHG), de expertpool, Multidisciplinair Centrum voor Kindermishandeling (MDC-K), de justitiele partijen en het Veiligheidshuis is cruciaal voor de inhoudelijke transformatie. Een inrichtingsplan benoemt de wijze waarop deze functies zich tot elkaar verhouden en de rol van de centrumgemeente. Het ontwikkelen van een goede samenwerking en afstemming tussen het AMHK en de justitiele ketenpartners wordt zoveel mogelijk drie-noordelijk (Groningen, Friesland en Drenthe) opgepakt. Het gebiedsteam staat door het AMHK direct in verbinding met de gehele veiligheidsketen. Toegang naar hulp Inwoner Gebiedsteam Huisarts Jeugdarts medisch specialist Gl*, AMHK, kinderrechter, Openbaar Ministerie, directeur/selectiefunctionaris v justitiele jeugdinrichting soort hulp huisarts jeugdarts gebiedsteam vrij toegankelijke jeugdhulp vrij toegankelijke jeugdhulp vrij inzetbare jeugdhulp vrij toegankelijke jeugdhulp vrij inzetbare jeugdhulp Niet vrij toegankelijke zorg Niet vrij toegankelijke zorg expertpool Pgb medisch specialist jeugdbescherming jeugdreclassering jeugdzorgplus GI gecertificieerde instelling 24

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 51