4.4. De a/stemming met Passend Onderwijs
Met de stelselwijzigingen Passend Onderwijs en Transitie Jeugdzorg krijgen schoolbesturen en
gemeenten verantwoordelijkheid voor hulp aan kinderen en gezinnen die extra ondersteuning nodig
hebben. Het biedt een kader om de ondersteuning in en buiten de scholen nu integraal op te pakken. In
beide wetten zijn bepalingen opgenomen over wederzijdse afstemming over het ondersteuningsplan en
het beleidsplan Zorg voor Jeugd. De wederzijdse afstemming vindt plaats via OOGO: op
overeenstemming gericht overleg. Er is in 2014 OOGO gevoerd over het beleidsplan Zorg voor Jeugd
en de ondersteuningsplannen Passend Onderwijs van het Samenwerkingsverband Primair en
Voortgezet Onderwijs.
De sturing door de gemeente verloopt via de beleidsterreinen waar de gemeente verantwoordelijk voor
is, zoals onderwijshuisvesting, leerplicht, leerlingenvervoer, jeugd(zorg) en
onderwijsachterstandenbeleid. Deze terreinen zijn onlosmakelijk verbonden met Passend Onderwijs.
Gemeenten en schoolbesturen zijn daamaast gezamenlijk verantwoordelijk voor bijvoorbeeld.
vroegtijdig schoolverlaten, aanpak thuiszitters en een samenhangende onderwijs- en zorgstructuur
voor de jeugd. Schoolbesturen en gemeenten hebben beide groot belang bij preventie, het mes snijdt
dan immers aan twee kanten: inhoudelijk voor de leerlingen/ouders en fmancieel.
4.5. Het voorkomen en signaler en van huiselijk geweld, seksueel misbruik en kindermishandeling
Bij de aanpak door het Gebiedsteam staat veiligheid voorop. Bij zorgen over kinderen moeten
hulpverleners het kind melden in de Verwijsindex, waardoor een match ontstaat als een andere
hulpverlener over dit kind ook zorgen heeft. Deze verwijsindex is gekoppeld aan de landelijke
verwijsindex, zodat bij verhuizing de zorg over het kind in beeld blijft. In de gebiedsteams is voor de
jeugd een medewerker van vml. Bureau Jeugdzorg voor het Gebiedsteam beschikbaar, waardoor de
veiligheid is geborgd. Doel hiervan is onder andere eerder de risicosignalen voor huiselijk geweld te
herkennen en huiselijk geweld/kindermishandeling te voorkomen, te voorkomen dat een situatie
escaleert en te voorkomen dat een situatie zich herhaalt. Hierdoor is er een directe lijn naar dwang- en
drang expertise, zodat professioneel wordt op- en afgeschaald teneinde onveilige situaties tijdig te
onderkennen en te stabiliseren.
Vanaf 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor het gedwongen kader: jeugdbescherming en
jeugdreclassering en zijn ze verplicht om per 1 januari 2015 een bovenlokaal Advies en Meldpunt
Huiselijk Geweld (AMHK) te hebben ingericht die een aantal wettelijke taken uitvoert. De samenhang
tussen het lokale veld, AMHK, Directe Hulp bij Huiselijk Geweld (DHHG), de expertpool,
Multidisciplinair Centrum voor Kindermishandeling (MDC-K), de justitiele partijen en het
Veiligheidshuis is cruciaal voor de inhoudelijke transformatie. Een inrichtingsplan benoemt de wijze
waarop deze functies zich tot elkaar verhouden en de rol van de centrumgemeente. Het ontwikkelen
van een goede samenwerking en afstemming tussen het AMHK en de justitiele ketenpartners wordt
zoveel mogelijk drie-noordelijk (Groningen, Friesland en Drenthe) opgepakt.
Het gebiedsteam staat door het AMHK direct in verbinding met de gehele veiligheidsketen.
Toegang naar hulp
Inwoner
Gebiedsteam
Huisarts
Jeugdarts
medisch specialist
Gl*, AMHK, kinderrechter,
Openbaar Ministerie,
directeur/selectiefunctionaris
v justitiele jeugdinrichting
soort hulp
huisarts
jeugdarts
gebiedsteam
vrij toegankelijke jeugdhulp
vrij toegankelijke jeugdhulp
vrij inzetbare jeugdhulp
vrij toegankelijke jeugdhulp
vrij inzetbare jeugdhulp
Niet vrij toegankelijke zorg
Niet vrij toegankelijke zorg
expertpool
Pgb
medisch specialist
jeugdbescherming
jeugdreclassering
jeugdzorgplus
GI gecertificieerde instelling
24