Centrale vraag De centrale vraag is op welke wijze de gemeenten (en Dienst) de aangekondigde bezuiniging op de HH het beste het hoofd kan bieden nu duidelijk is dat alleen gekanteld indiceren niet toereikend is en de gemeenten hebben aangegeven dat de budgetten (inclusief de kortingen) leidend zijn. b. Afbakening VNG-ledenbrief In de VNG-ledenbrief d.d.16 oktober 2013 werden vijf van toepassing zijnde maatregelen beschreven om in te spelen op de aangekondigde HH-bezuinigingen: 1Aanpassen van de Wmo-beschikkingen; 2. Informatie huidige clientenbestand 3. Gesprekken voeren met huidige clienten 4. Generieke versobering van het aanbod 5. De mogelijkheden van de Wmo 2015 benutten om van de HH een algemene voorziening resp. een product in de markt te maken. Bovenstaande leidt tot drie mogelijkheden: I. Huidige situatie handhaven; II. Een generieke korting doorvoeren; III. Een algemene voorziening resp. product in de markt maken. Ad I. De eerste mogelijkheid is om de huidige situatie in stand te houden en geen wijziging in de HH door te voeren. De kosten hiervoor zijn in bijlage 3 onder 'scenario 1opgenomen en bedragen 88.940,- per week 4.624.896,- voor 2015). Het in stand houden van de HH gaat in tegen het voomemen van de gemeente dat de budgetten (inclusief de kortingen) leidend moeten zijn. Ad II. Om de bezuinigingsdoelstelling te behalen, zouden de gemeenten een generieke versobering van de HH kunnen invoeren. Echter, om de bezuinigingsdoelstelling te behalen is er wel een zeer flinke generieke korting op de uren nodig. Generiek korten is juridisch niet haalbaar omdat er dan geen maatwerk aan de client geleverd wordt en er geen adequate compensatie geboden wordt. Er zijn gemeenten in Nederland die een kleine generieke versobering toepassen (bijvoorbeeld van 3 naar 2,5 uren). In bijlage 3 is onder 'scenario 2' de besparing weergegeven indien iedere client HH1 een half uur minder hulp per week ontvangt. Het is van belang te realiseren dat het generiek korten, naast het juridisch risico, op het totale clientenbestand een beperktere bezuiniging oplevert 908.878,- per jaar) in vergelijking met de optie van de HH als maatwerkvoorziening. Ad III. Het invoeren van een algemene voorziening voor de HH kan op grond van de huidige wet niet, maar op grond van de Wmo 2015 wel. De kosten en bruto besparing zijn in bijlage 3 onder 'scenario 3' opgenomen. De scenario's 4 tot en met 6 geven de kosten en bruto besparingen voor verschillende vangnetten weer. Zie hiervoor de paragraaf over het vangnet op pagina 4. 36

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 63