133601
3. BELEIDSKADER
3. 1. Rijksbeleid
Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte
Met de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) zet het Rijk in op een con-
currerend, bereikbaar, leefbaar en veilig Nederland. De SVIR vervangt de Nota
Ruimte en de Nota Mobiliteit. Meer dan bij de voorgaande nota's legt het Rijk het
primaat van de ruimtelijke ordening bij Provincies en Gemeenten ('decentraal,
tenzij...'). Een aantal rijksbelangen en planologische instrumenten komt daarmee
te vervallen. Voorbeelden hiervan zijn de Nationale Landschappen en Rijksbuffer-
zones. Wei is er blijvend aandacht voor cultureel erfgoed van (inter)nationaal be-
lang.
Ladder duurzame verstedelijking
Om zorgvuldig ruimtegebruik te stimuleren hanteert het rijk een ladder voor
duurzame verstedelijking voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen:
beoordelen of de beoogde ontwikkeling voorziet in een regionale vraag;
beoordelen of deze vraag ook binnen bestaand bebouwd gebied gerealiseerd
kan worden;
en een beoordeling of - indien het voorgaande niet het geval is - de locatie
buiten bestaande bebouwd gebied wel multimodaal is of kan worden ontslo-
ten.
Besluit algemene regels ruimtelijke ordening
Het Barro stelt regels aan de inhoud van ruimtelijke plannen van lagere overhe-
den om doelen uit de Structuurvisie Ruimte en Infrastructuur te borgen. Zo zijn er
bijvoorbeeld regels voor de bescherming van militaire terreinen, de Ecologische
Hoofdstructuur, primaire waterkeringen en de landschappelijke en cultuurhistori-
sche waarde van het Waddengebied.
Luchthavenbesluit Leeuwarden
Op basis van het Luchthavenbesluit Leeuwarden van 3 mei 2013 gelden beperkin-
gen voor het gebied rondom de luchthaven. Het gaat bijvoorbeeld om de toelaat-
baarheid van geluidsgevoelige bebouwing, de maximale bouwhoogte van gebou-
wen.
De contouren van luchthaven Leeuwarden waarbinnen beperkingen gelden voor
geluidsgevoelige bebouwing reiken niet tot het plangebied. Wel ligt het plange-
bied voor een deel in het gebied dat beperkingen stelt aan de bouwhoogte. De
maximale bouwhoogte valt echter ruimschoots binnen de hoogte die noodzakelijk
is vanwege de vliegfunnel en het landingssysteem (ILS). Deze bedraagt namelijk 60
meter.
Condusie rijksbeleid
In de directe omgeving van het plangebied bevinden zich geen gebieden of objec-
ten waarvoor een nationaal ruimtelijk belang is geformuleerd.
Bestemmingsplan Stiens - Bedrijventerrein Middelsee
Status: Ontwerp 26-05-14
Rho Adviseurs B.V.