Met voornoemde kanttekeningen geeft de herziene begroting 2016 het volgende beeld:
Participatie en Inkomen
De lasten voor programma Participatie dalen ten opzichte van de herziene begroting 2015.
Uitgangspunt is dat er een evenwichtige verdeling van middelen is voor (een werkwijze
zoals) Pastiel en trajecten in eigen (gemeentelijk) beheer/via de gebiedsteams.
De begroting voor programma Inkomen weerspiegelt de verwachting dat het aantal
bijstandsgerechtigden ook in 2016 hoog blijft.
Financieel Vangnet
De begroting voor programma Financieel Vangnet is opgesteld op basis van de keuzen van
de raden voor het financieel vangnet in 2015. Ander keuzen hierin zullen leiden tot andere
(hogere) bijdragen van de individuele gemeenten.
Wmo
Programma Wmo geeft ten opzichte van de herziene begroting 2015 een verdere daling van
de begrote lasten. De reden hiervan is met name een bijstelling van de PGB-budgetten, op
basis van realisatie 2015. Tevens heeft de gekantelde aanpak nog steeds een positief effect
op de kosten.
Jeugd
De lasten voor programma Jeugd liggen hoger dan begroot in de primitieve begroting 2016.
De voornaamste reden is een bijstelling van de PGB-budgetten op basis van realisatie 2015.
Dit programma blijft met vele (financiele) risico's omgeven.
Uitvoeringskosten
De uitvoeringskosten zullen in 2016 naar verwachting beneden de realisatie over 2015
liggen. Dit ligt in lijn met het feit dat 2015 een overgangsjaar is met implementatiekosten. Wei
is gebleken dat een deel van deze (personele) kosten van structurele aard is.
6
Concept Herziene Begroting 2016 versie 4, Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan