4.4.1 Uitgangspunten begroting 2016 Bij het opstellen van de herziene begroting 2016 zijn voor het programma Inkomen de volgende uitgangspunten gehanteerd: Verwachte inflatiecorrectie 2016 1,20% Verwacht gemiddeld uitkeringsbedrag Participatiewet 2016 13.993 Verwacht gemiddeld uitkeringsbedrag IOW/IOAW 2016 15.775 Verwacht gemiddeld uitkeringsbedrag IOAZ 2016 17.535 Gewogen gemiddeld aantal clienten Participatiewet 2016 1.619 Gewogen gemiddeld aantal clienten IOW/IOAW 2016 131 Gewogen gemiddeld aantal clienten IOAZ 2016 12 Gewogen gemiddeld aantal clienten Bbz starters 2016 13 Gewogen gemiddeld aantal clienten Bbz gevestigden 2016 5 Verwachte stijging aantal clienten Part.wet basis in 2016 1,00% Verwachte stijging aantal clienten Part.wet in inrichting in 2016 0,00% Verwachte stijging aantal clienten Part.wet krediethypotheek in 2016 0,00% Verwachte stijging aantal clienten Part.wet prestarter in 2016 0,00% Verwachte stijging aantal clienten IOW/IOAW in 2016 15,00% Verwachte stijging aantal clienten IOAZ in 2016 0,00% Verwachte stijging aantal clienten Bbz starters in 2016 0,00% Verwachte stijging aantal clienten Bbz gevestigden in 20160,00% De budgetten voor de gebundelde uitkering in 2016 zijn gebaseerd op de voorlopige budgetten 2016 zoals eind September 2015 door het Rijk bekend gemaakt. De gemiddelde uitkering is per gemeente opgenomen op basis van de realisatie jaar 2015. Het bedrag in het kader hierboven vermeld betreft het gemiddelde van alle gemeenten. Met ingang van 2015 is de Incidentele Aanvullende Uitkering vervangen door een vangnetuitkering. De voorwaarden voor deze uitkering zijn stringenter dan die van de Incidentele Aanvullende Uitkering (zie risicoparagraaf 8.3 Programma Inkomen pagina 44). Loonkostensubsidie Om het voor werkgevers aantrekkelijker te maken om iemand met een arbeidsbeperking in dienst te nemen krijgt de gemeente de mogeiijkheid om loonkostensubsidie te verstrekken. De loonkostensubsidie wordt verstrekt aan de werkgever en kan waar nodig structureel worden ingezet. Loonkostensubsidie kan ook worden ingezet voor werknemers die op een beschut werkplek werken. De werkgever betaalt aan de werknemer cao-loon of, als er geen cao-loon is, minimaal het wettelijk minimumloon. De hoogte van de subsidie hangt af van de loonwaarde van de werknemer. De loonwaarde wordt op de werkplek vastgesteld op basis van een transparante en betrouwbare methode. Het is van belang dat de loonwaarde objectief wordt vastgesteld. De loonkostensubsidie is het verschil tussen het wettelijk minimumloon en de loonwaarde. De loonwaarde wordt elk jaar (in geval van beschut werk elke drie jaar) opnieuw vastgesteld. De subsidie is maximaal 70% van het wettelijk minimumloon. 28 Concept Herziene Begroting 2016 versie 4, Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2015 | | pagina 140