8 Paragraaf Risico's 2016 8.1 Algemeen De invoering van de Participatiewet en de decentralisaties van de AWBZ en de Jeugdzorg hebben hun uitwerking op de totale begroting van de Dienst. Bij het opstellen van de herziene begroting 2016 is uitgegaan van een programma-uitvoering op basis van de huidige verdeling van taken en verantwoordelijkheden op bovenregionaal en provinciaal niveau. In dit hoofdstuk worden de eventuele financiele risico's voor alle programma's en het apparaat inzichtelijk gemaakt. Indien mogelijk worden financiele risico's gekwantificeerd. 8.2 Inventarisatie van de weerstandscapaciteit Het weerstandsvermogen bestaat uit de relatie tussen: A. de weerstandscapaciteit, zijnde middelen en mogelijkheden waarover de Dienst beschikt om niet begrote kosten te dekken; B. alle risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die van materiele betekenis kunnen zijn voor de financiele positie. Weerstandscapaciteit Weerstandscapaciteit per: 01-01-2017 (prognose) 01-01-2016 (prognose) 01-01-2015 (realisatie) Exploitatie Structurele weerstandscapaciteit 100.000 100.000 100.000 Vermogen (balans) Reserve uitvoeringslasten 742.916 742.916 742.916 Incidentele weerstandscapaciteit 742.916 742.916 742.916 Totale weerstandcapaciteit 842.916 842.916 842.916 De Dienst heeft voor de continui'teit van de bedrijfsvoering een bepaalde omvang van het weerstandsvermogen nodig om niet begrote kosten te kunnen dekken en risico's van materiele omvang op te vangen. Daarnaast heeft het bestuur besloten een deel van de reserve in liquide vorm aan te houden om aan de betalingsverplichtingen te kunnen voldoen zonder hiervoor geld te hoeven lenen. Voor de Dienst bedraagt dit weerstandsvermogen op 1 januari 2016 volgens prognose maximaal 842.916. Het weerstandsvermogen wordt in 2016 geheel gevormd door de reserve uitvoeringslasten van de Dienst en de post structurele weerstandscapaciteit in de begroting. Deze laatste is ter opvang van de onvoorziene uitgaven in de bedrijfsvoering. Het saldo van de reserve wordt indien nodig aangewend voor het opvangen van lasten voor herstructurering, optimaliseren, innoveren en structureren van werkprocessen. 48 Concept Herziene Begroting 2016 versie 4, Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2015 | | pagina 160