In de Nota Verbonden Partijen wordt door een aantal gemeenten onderstreept wat het belang
is van een gezonde financiele positie van verbonden partijen. De kengetallen Solvabiliteit en
Liquiditeit die hiervoor worden gebruikt zijn voor de Dienst lager dan de minimale waarde die
hiervoor wordt gegeven.
8.3 Risico's herziene begroting 2016
Ten aanzien van de herziene begroting 2016 kunnen risico's worden benoemd. De voorziene
risico's zijn opgenomen in de navolgende subparagrafen. Door de toegenomen complexiteit
binnen het Sociaal Domein is het voor de Dienst op dit moment niet mogelijk om risico's te
kwantificeren naar bedrag, kans en impact. Economische en beleidsmatige afhankelijkheid
maakt kwantificering tevens moeizaam. Op dit moment is het met name van belang dat er
bewustzijn wordt gecreeerd ten aanzien van het voordoen van zowel voorspelbare als
onvoorspelbare situaties. Robuustheid binnen zowel Dienst als gebiedsteams dient verder
vormgegeven te worden om positieve onvoorspelbare risico's (en daarmee kansen) te
benutten en adequaat om te gaan met negatieve onvoorspelbare situaties (risico's).
Programma Participatie
1. In de herziene begroting 2016 is er vanuit gegaan dat Pastiel het gehele jaar 2016 blijft
doorgaan, in dezelfde vorm als in 2015. Het begrote bedrag voor Pastiel is aangepast
naar 600.000, er vanuit gaande dat de instroom naar Pastiel lager zal zijn dan in
2015. In verband met een veranderende doelgroep binnen Pastiel is echter nog niet
aan te geven of deze 600.000 toereikend is om de hele doelgroep te kunnen
bedienen.
Programma Inkomen
1Gemeenten ontvangen een zogenoemde gebundelde uitkering voor de uitkeringen
inzake de Participatiewet, IOW/IOAW, IOAZ en Bbz. Deze Rijksbudgetten worden per
jaar drie keer aangepast (voorlopig, bijgesteld en definitief). Ervaring leert dat de
hoogte bij elke nieuwe circulaire van het Ministerie varieert door diverse oorzaken. De
gebundelde uitkering is in 2016 in Noardwest Fryslan 0,1 mln hoger dan in 2015.
Hiermee kan een deel van de stijging van de lasten worden opgevangen. Indien het
tekort meer bedraagt dan 5% van het Rijksbudget is er de mogelijkheid een
vangnetuitkering aan te vragen. Het tekort van 100% tot 105% zal moeten worden
gedragen door de gemeente zelf. Naar verwachting zal het tekort voor de gemeenten
in 2016 stijgen naar€ 1.257.598.
2. De begrote bedragen zijn berekend op basis van de verwachte bestandsontwik-
kelingen en de verwachte gemiddelde uitkeringen. In de realisatie kunnen bij deze
open-eindregeling afwijkingen ontstaan.
3. In de herziene begroting 2016 is gewerkt met de voorlopige Rijksbudgetten 2016.
Deze voorlopige budgetten zijn eind September 2015 door het Ministerie van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid bekend gemaakt.
4. In de herziene begroting 2016 is een verwachte vangnetuitkering op het Inkomensdeel
opgenomen van 428.964 (realisatie jaar 2014 264.618). Er hangen strikte
voorwaarden aan de toekenning van deze vangnetuitkering wat het risico op het niet
toegekend krijgen van deze aanvullende uitkering met zich mee brengt. Indien het
tekort tussen de 5% en 10% van het Rijksbudget uitkomt, bedraagt de
vangnetuitkering 50% van het tekort. Bij een tekort van meer dan 10% bedraagt de
vangnetuitkering 100% van het tekort. Er geldt altijd een "eigen risico" van 5%, dit
gedeelte valt niet onder de vangnetuitkering.
49
Concept Herziene Begroting 2016 versie 4, Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan