Programma Financieel Vangnet
1De Dienst heeft geen invloed op het beroep op de WSNP, die bekostigd wordt uit de
bijzondere bijstand. Hierdoor is het mogelijk dat de begroting op dit punt wordt
overschreden.
2. De begrote bedragen zijn berekend op basis van de verwachte aanvragen en de
gemiddelde kosten peraanvraag. In de realisatie kunnen bij deze open-eind-regeling
afwijkingen ontstaan.
3. Voor de berekening van de compensatieregeling HH zijn inkomensgegevens vanuit de
CAK monitor opgenomen. Inkomens kunnen echter per jaar verschillen, waardoor de
berekening hiervan indicatief is. Ook is er gerekend met een gemiddeld
bijstandsbedrag. Op clientniveau kunnen er hierdoor afwijkingen ontstaan.
Programma Wmo
Wmo 'oud'
1De begrote bedragen zijn berekend op basis van de verwachte bestands-
ontwikkelingen in 2015 en 2016 en de nieuwe tarieven van Huishoudelijke Hulp (uren x
tarief) en voorzieningen (gemiddeld tarief x indexering). In de realisatie bij deze open-
eindregeling kunnen afwijkingen ontstaan.
2. Ten aanzien van de overige vervoersvoorzieningen kan het voorkomen dat er
incidentele verstrekkingen, zoals een aangepaste auto, dienen te worden uitbetaald.
Hierdoor ontstaat het risico dat bij deze open eind regeling, op gemeentelijk niveau, de
begroting op dit punt wordt overschreden.
3. Het contract collectief vervoer loopt eind 2015 af, de nieuwe tarieven kunnen afwijken
van de begroting.
4. In de begroting 2016 zijn, binnen het programma Wmo, de kosten van
woonvoorzieningen, begroot op een zogenoemde ondergrens. Begroten op
ondergrens brengt risico's met zich mee. De Dienst heeft bij deze open eind regeling
geen mogelijkheden om de hoeveelheid aanvragen van grote woonvoorzieningen te
sturen. Hierdoor zou het kunnen voorkomen dat, op gemeentelijk niveau, de begroting
op dit punt wordt overschreden. Op het moment dat dit zich dreigt voor te doen worden
desbetreffende gemeenten hierover tijdig geinformeerd.
5. De ontvangsten van het CAK ten aanzien van de inning van eigen bijdragen zijn niet
goed in te schatten op basis van een onderbouwde berekening (ook i.v.m. onvoorziene
debiteurenontvangsten). Hierdoor ontstaat het risico dat, op gemeentelijk niveau, de
begroting op dit punt wordt onderschreden.
6. De enkelvoudige Huishoudelijke Hulp 1 is per 1 april 2015 van 0-3 uren algemeen
gebruikelijk gesteld. Er dient op basis van de wet Wmo echter altijd maatwerk te
worden geleverd rond de hulpvraag van de client. Dit kan effect hebben op de kosten
en de eigen bijdragen van Huishoudelijke Hulp.
7. Inwoners die een MPT (Modulair Pakket Thuis) vanuit de Wlz ontvangen, hebben in
2015 HH als overgangsmaatregel uit de Wmo ontvangen. Vanaf 2016 ontvangt deze
groep de HH weer vanuit de Wlz. Het aantal uren HH zal hierdoor in 2016 afnemen.
Effecten zijn op het moment van opstellen van de begroting nog niet in te schatten.
8. Sinds 2015 wordt bij de PGB met het zogenaamde trekkingsrecht gewerkt. De SVB
voert dit uit en krijgt hier vanuit het Rijk budget voor. Wei lopen er kostenstromen
(bruto PGB) vanuit de Dienst naar de SVB. Na afloop van het jaar volgt er een
afrekening, hiermee is geen rekening gehouden bij het opstellen van de begroting.
9. De Huishoudelijke Hulp Toeslag is voor 2016 aan de gemeenten toegekend. De
definitieve bedragen zullen in een toekomstige circulaire door het Rijk worden
benoemd. Bij het opstellen van de begroting 2016 wordt er vanuit gegaan dat deze
toeslag (inclusief restant 2015) voor 12 maanden toereikend zal zijn. Budgetten en
tarieven zullen uiteindelijk leidend zijn voor de feitelijke inzet en de termijnen.
50
Concept Herziene Begroting 2016 versie 4, Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan