4. De input van de begroting voor de onderdelen Jeugdzorg plus en beschermd wonen
zijn opgenomen op basis van de gegevensoverdracht Zorg in natura. Hierbij is een
inschatting gemaakt van de omvang van het bestand voor 2016. In de realisatie
kunnen afwijkingen ontstaan.
5. Uitgaven aan extern advies nemen toe doordat de overheveling van begeleiding naar
de Jeugd en de materie inhoudelijk zeer complex te noemen zijn.
6. De inschatting van subsidies voor Bureau Jeugdzorg zijn gebaseerd op de
subsidieafspraken 2015. In de realisatie kunnen afwijkingen ontstaan.
7. De inschatting van de uitvoeringskosten centrumgemeente zijn gebaseerd op de
begrote afspraken 2016. In de realisatie kunnen afwijkingen ontstaan.
8. De effecten van de herindicaties 2015 zijn op het moment van opmaken van de
begroting niet in te schatten.
9. Zorgbehoevenden die niet in beeld zijn, maar door een grater wordend netwerk (van
het gebiedsteam) wel in beeld komen. Dit brengt een kostenrisico met zich mee.
10. Door de transformatie in de zorg en in de tariefstelling van de zorg neemt het risico toe
dan zorgaanbieders 'omvallen'. Hierdoor kan er schaarste (een continuTteitsrisico)
ontstaan op de zorgmarkt.
11Er zijn voorafgaand aan het opmaken van deze begroting geen afspraken gemaakt
met betrekking tot solidariteit, dit brengt financiele risico's met zich mee op
gemeentelijk niveau.
12. Het woonplaatsbeginsel1 heeft (b.v.) Vektis op enkele punten in de aanlevering niet
goed kunnen toepassen. Dit brengt risico's met zich mee op gemeentelijk niveau.
13. De inkoop van de Jeugdzorg is op provinciaal niveau uitgevoerd. Dit brengt risico's met
zich mee (onder andere bedrijfsvoeringsrisico's).
14. De VNG sluit namens gemeenten de raamcontracten voor landelijke inkoop jeugdzorg,
daar hoeven gemeenten niets aan te doen. Waar gemeenten wel rekening mee
moeten houden is dat de facturen voor deze zorg naar de gemeenten komen. De VNG
adviseert hiervoor een reservering te doen van 3,76%. Omdat niet bekend is welke
clienten dit betreft en niet bekend is of een deel van deze kosten al in de begrote
bedragen is verwerkt, is besloten om deze reservering niet mee te nemen in de
begroting van de Dienst. De Dienst wil de begroting Jeugd niet met€ 600.000 (3,76%
van budget) opplussen zonder dat hier een goede onderbouwing aan ten grondslag
ligt. De zorg welke landelijk wordt ingekocht zal in 2015 inzichtelijk worden. De
resultaten 2015 zullen voor dit onderdeel de basis vormen van de herziene begroting
2016.
15. Het precieze aantal clienten in zorg is op dit moment nog niet bekend, facturatie 2015
kan in 2016 nog plaatsvinden. Dit brengt een financieel risico voor 2016 met zich mee.
Apparaat
1De Dienst zal in 2016 mogelijk verdergaande maatregelen moeten doorvoeren om
kostenreductie te blijven realiseren door herstructureren, optimaliseren, innoveren en
structureren van processen. Dit kan (hoge) frictiekosten met zich mee brengen, die
indien mogelijk ten laste van de reserve uitvoeringslasten worden gebracht. Zo niet,
dan worden die kosten na afstemming met het Bestuur verwerkt in de bijdragen van de
gemeenten voor de uitvoeringskosten.
2. De uitvoeringslasten van de regionalisering van Bbz/IOAZ zijn inherent aan de
instroom van clienten (bestandsontwikkeling) bij Bureau Zelfstandigen Friesland
(uitbesteding). Bij hogere instroomcijfers bij deze open-eindregeling dan begroot,
ontstaat er een risico op overschrijding van de begrote lasten op dit punt.
3. In de begrote personeelslasten zijn de stijgingen van werkgeverslasten, bij de Dienst
bekend op 1 oktober2015, meegenomen in de berekeningen. Voor 2016 is een cao-
52
1 De verantwoordelijke gemeente is de gemeente waar de ouder met gezag woont. Als een kind hulp
nodig heeft kijkt u eerst waar het gezag ligt. Daarna wordt vastgesteld wat het adres is. Zo wordt
duidelijk welke gemeente verantwoordelijk is voor de desbetreffende jeugdige.
Concept Herziene Begroting 2016 versie 4, Dienst Sociaie Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan