9 Paragraaf Bedrijfsvoering 9.1.1 Organisatie A. Wat zijn de doelstellingen voor 2016 en verder? In toenemende mate vormt de wijze van organiseren van het werk een belangrijk ingredient in het kunnen realiseren van de doelstellingen van de organisatie. Een flexibeler organisatie, vaak vervat in het containerbegrip netwerkorganisatie, wordt steeds meer gezien als een adequaat antwoord op de ontwikkelingen in het sociaal domein. Snel kunnen reageren op samenwerkingsmogelijkheden zonder gehinderd te worden door statische structuren en complexe besluitvormingslijnen, wordt steeds belangrijker. Het kiezen voor of verder ontwikkelen van een vorm van netwerkorganisatie als toekomstige organisatievorm, biedt voordelen. De belangrijkste is de regie te kunnen voeren bij het realiseren van de ambities door een flexibele aanpak en zo de omgeving actief te kunnen richten in plaats van reactief te zijn. Ditzelfde geldt voor de interne organisatie. De organisatie moet vlot kunnen schakelen op veranderingen. In 2015 is vervolg gegeven aan het procesmatig werken. Een werkwijze die passend lijkt in de huidige omgeving en wat van de Dienst wordt gevraagd. In 2016 moet helder worden welke organisatievorm aansluit bij de externe ontwikkelingen. B. Wat voor acties worden er in 2016 genomen/uitgezet om de doelstelling te behalen? In 2016 zal verder onderzoek worden gedaan naar een passende organisatievorm behorende bij de rol die de Dienst heeft in het Sociaal Domein. De positie en organisatievorm van de Dienst stelt bepaalde eisen aan competenties van medewerkers. Kerncompetenties die in 2016 cruciaal zijn: Omgevingsbewustzijn: de organisatie dient voortdurend gericht te zijn op de ontwikkelingen in de omgeving en die te vertalen naar de gewenste organisatie van het werk en de benodigde ontwikkeling van medewerkers Continu'fteithet is een gezamenlijke inspanning van organisatie en medewerker om, gegeven de eisen die de omgeving stelt, de medewerker actief invulling te laten geven aan zijn eigen ontwikkeling. Samenwerken: bijdragen aan een gezamenlijk resultaat door een optimale afstemming tussen de eigen kwaliteiten en belangen en die van een groep of collega. Opleiding zal nog meer gaan bijdragen aan een verandering van cultuur in de organisatie. Daarnaast zal een kwalitatief hoogwaardig personeelsbestand continu om her- en bijscholing vragen. In het strategisch opleidingsplan zal hierin aandacht worden gegeven. Verder zal de keuze voor de toekomst van de Dienst van invloed zijn op het werving-, selectie en aannamebeleid en zullen hierin keuzes worden gemaakt die passend zijn bij de toekomst. 9.1.2 Bedrijfsvoering A. Wat zijn de doelstellingen voor 2016 en verder? De Dienst zet de veranderingen in 2016 als gevolg van de decentralisaties voort. Deze veranderingen hebben impact op dienstverlening en daarmee ook op de bedrijfsprocessen. Initiatieven voor verandering komen van buiten af vanuit de samenwerking met de gebiedsteams (ketenmanagement) en vanuit de audits als DigID en Suwinet. Daarnaast komen de initiatieven van binnenuit als gevolg van overwegingen voor efficiency en structurele veranderingen. 54 Concept Herziene Begroting 2016 versie 4, Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2015 | | pagina 166