9 Paragraaf Bedrijfsvoering
9.1.1 Organisatie
A. Wat zijn de doelstellingen voor 2016 en verder?
In toenemende mate vormt de wijze van organiseren van het werk een belangrijk ingredient in
het kunnen realiseren van de doelstellingen van de organisatie. Een flexibeler organisatie,
vaak vervat in het containerbegrip netwerkorganisatie, wordt steeds meer gezien als een
adequaat antwoord op de ontwikkelingen in het sociaal domein. Snel kunnen reageren op
samenwerkingsmogelijkheden zonder gehinderd te worden door statische structuren en
complexe besluitvormingslijnen, wordt steeds belangrijker. Het kiezen voor of verder
ontwikkelen van een vorm van netwerkorganisatie als toekomstige organisatievorm, biedt
voordelen. De belangrijkste is de regie te kunnen voeren bij het realiseren van de ambities
door een flexibele aanpak en zo de omgeving actief te kunnen richten in plaats van reactief te
zijn. Ditzelfde geldt voor de interne organisatie. De organisatie moet vlot kunnen schakelen op
veranderingen. In 2015 is vervolg gegeven aan het procesmatig werken. Een werkwijze die
passend lijkt in de huidige omgeving en wat van de Dienst wordt gevraagd. In 2016 moet
helder worden welke organisatievorm aansluit bij de externe ontwikkelingen.
B. Wat voor acties worden er in 2016 genomen/uitgezet om de doelstelling te behalen?
In 2016 zal verder onderzoek worden gedaan naar een passende organisatievorm behorende
bij de rol die de Dienst heeft in het Sociaal Domein. De positie en organisatievorm van de
Dienst stelt bepaalde eisen aan competenties van medewerkers.
Kerncompetenties die in 2016 cruciaal zijn:
Omgevingsbewustzijn: de organisatie dient voortdurend gericht te zijn op de ontwikkelingen in
de omgeving en die te vertalen naar de gewenste organisatie van het werk en de benodigde
ontwikkeling van medewerkers
Continu'fteithet is een gezamenlijke inspanning van organisatie en medewerker om, gegeven
de eisen die de omgeving stelt, de medewerker actief invulling te laten geven aan zijn eigen
ontwikkeling.
Samenwerken: bijdragen aan een gezamenlijk resultaat door een optimale afstemming tussen
de eigen kwaliteiten en belangen en die van een groep of collega.
Opleiding zal nog meer gaan bijdragen aan een verandering van cultuur in de organisatie.
Daarnaast zal een kwalitatief hoogwaardig personeelsbestand continu om her- en bijscholing
vragen. In het strategisch opleidingsplan zal hierin aandacht worden gegeven. Verder zal de
keuze voor de toekomst van de Dienst van invloed zijn op het werving-, selectie en
aannamebeleid en zullen hierin keuzes worden gemaakt die passend zijn bij de toekomst.
9.1.2 Bedrijfsvoering
A. Wat zijn de doelstellingen voor 2016 en verder?
De Dienst zet de veranderingen in 2016 als gevolg van de decentralisaties voort. Deze
veranderingen hebben impact op dienstverlening en daarmee ook op de bedrijfsprocessen.
Initiatieven voor verandering komen van buiten af vanuit de samenwerking met de
gebiedsteams (ketenmanagement) en vanuit de audits als DigID en Suwinet. Daarnaast
komen de initiatieven van binnenuit als gevolg van overwegingen voor efficiency en structurele
veranderingen.
54
Concept Herziene Begroting 2016 versie 4, Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan