Evaluatie aan de hand van zes thema's Op basis van bovenstaande hebben we zes thema's geformuleerd waarop we terugkijken naar het afgelopen jaar: 1. Decentralisatie in het algemeen 2. Transformatie 3. Gebiedsteam 4. Samenwerking 5. Mienskip 6. Financien 1. Decentralisatie in het algemeen Feitelijk zijn per 1 januari 2015 de taken op het gebied van zorg, jeugd en werk zoals afgesproken overgegaan van het Rijk naar de gemeente. 'Decentralisatie gelukt', vanuit het perspectief van het Rijk en de wetgever. Wie het proces bekijkt, de manier waarop de overdracht van taken naar de gemeenten is verlopen, ziet dat dit onder enorme tijdsdruk heeft plaatsgevonden. Verder kenmerkte het proces zich door chaos, grote onzekerheid en improvisatie. Dit proces werkte door in de praktijk en op de werkvloer van het gebiedsteam. Om een paar voorbeelden te noemen: de gemeente kreeg wel de taken van het Rijk, maar ontving niet altijd het benodigde instrumentarium en de juiste gegevens om die taken goed uit te kunnen voeren (als je de zorg voor kwetsbare inwoners krijgt wil je graag weten voor wie je moet zorgen en om welke zorg het gaat); systemen werkten niet zoals was beloofd of sloten niet op elkaar aan (zie het PGB drama bij de SVB, maar ook het administratiesysteem dat in Noardwest Fryslan wordt gebruikt om het werk van front- en backoffice op elkaar af te stemmen). In deze context zijn we als gemeente het experiment in de praktijk aangegaan. Want zo zien we het: experimenteren in het sociaal domein is doen wat werkt en doen wat nodig is. Er is vooral door de medewerkers van het gebiedsteam ontzettend hard gewerkt om ervoorte zorgen dat inwoners de zorg kregen die ze nodig hadden. Bijkomende factor in het contact met de inwoners was dat zij in verwarring en soms boos waren. Ondanks alle informatie vooraf is de werkelijkheid soms hard als in de praktijk blijkt dat de hulp die je lange tijd hebt gehad nu anders geregeld moet worden. 2. Transformatie Het uitgangspunt was om met de transitie en decentralisatie van taken tegelijkertijd een transformatie/kanteling te realiseren: mensen vragen wat ze wel kunnen, de omgeving betrekken bij het gesprek met de hulpvrager, gaan voor andere oplossingen, enzovoort. Een ingrijpende verandering in de werkwijze van alle betrokkenen, zowel inhoudelijk, in de relatie met inwoners als in de werkprocessen. Transformatie vraagt creativiteit en denken buiten de gebaande paden. Het vraagt een hele andere manier van denken en doen. Een aanpak waar medewerkers niet mee 'opgevoed' zijn en waar het systeem niet op ingericht is. Dat vraagt tijd, ruimte, ondersteuning en het maken van keuzes. Doordat mensen vanuit het bestaande systeem niet worden gestimuleerd en juist volledig in beslag zijn genomen door de tekortkomingen van het systeem ontbreekt het aan tijd, ruimte en inspiratie om structureel te werken aan de transformatie. Bovendien is transformatie steeds rechtstreeks verbonden met bezuinigen. Voor zowel de werkers als de inwoners blijkt dat niet de beste reden om te werken aan transformatie. Een werker: "Toen ik het in mijn hoofd losgekoppeld had van het geld kon ik pas die andere vraag stellen: wie in uw omgeving heeft er belang bij dat het goed met u gaat?" 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2015 | | pagina 299