14 Op pagina 5 wordt ingegaan op de financiele gevolgen van de decentralisatie en wordt genoemd dat men afhankelijk is van het Sociaal Domein Fryslan voor inkoop en financiele verantwoording van zorg voor jeugd. Dit betreft een deel van de zorg, namelijk het curatieve. Is er ook zicht op het kostenplaatje van de preventieve activiteiten? Tot slot willen wij nog wijzen op de mogelijkheid die gebiedsteams hebben om zich te scholen in gezondheid. De vroege signalering, eerste duiding, verwijzing en aanpak van problemen en achterstanden in de verschillende levensdomeinen is een belangrijke taak van het gebiedsteam. Daarbij hoort ook het terugdringen van gezondheidsproblematiek. De gebiedsteams werken door hun integrale aanpak ook aan het verbeteren van gezondheid. Pharos en Platform31 hebben samen met GGD Friesland en in samenspraak met enkele Friese gemeenten in het kadervan 'Gezond in (landelijk stimuleringsprogramma lokale aanpak gezondheidsachterstanden) een trainingsmodule ontwikkeld voor gebiedsteams over het thema 'gezondheid' en gezondheidsachterstanden. Aan het belang van preventie is in de tekst extra nadruk gegeven. Andere opmerkingen en suggesties komen bij nadere uitwerking aan de orde. Wmo-adviesraad Leeuwarderadeel 1. Algemeen "Experimentearje yn it sosjaal domein" is een informatieve notitie. Het document biedt een inzichtelijke evaluatie van "gebiedsteam en omgeving" over het afgelopen jaar. Daar wordt voor zover wij dat kunnen beoordelen ter zake doende lering uit getrokken. In het bijzonder voorstel 2 om de toegang tot het gebiedsteam zowel telefonisch als fysiek in Stiens te organiseren en niet meer via Franeker te laten lopen juichen wij toe. Dit brengt het gebiedteam dichter bij de burgers om wie het gaat, en het positioneert het team meer "midden in de lokale samenleving". Verder maken wij de volgende algemene kanttekeningen: -Voorstel 1: Van zelfredzaamheid tot samenredzaamheid, en keukentafelgesprek wordt gaandeweg huiskamergesprek. Deze notie heeft aantrekkelijke kanten: de hulpvrager niet louter als individu benaderen, maar ook de mensen "om hem/haar heen" (zo die er zijn) erbij betrekken. Een kritische noot is echter op z'n plaats. Hoe dichter bevolkt de huiskamer, hoe groter de kans dat de vereiste discretie in het gedrang komt. Er zal sprake moeten zijn van gerichte aandacht voor privacy en zorgvuldigheid. De zorgvrager moet ten alien tijde zelf de regie houden over wie er wel en niet bij te betrekken. Er zal hem/haar wat dit betreft niets opgedrongen mogen worden, ook niet met zachte drang. -Voorstel 3: intensivering van het overleg met de huisartsen is een prima zaak. Daarbij valt op dat het voorstel op biz. 7/8 genuanceerder en naar het ons voorkomt zorgvuldiger geformuleerd is dan de "kort-door-de-bocht-achtige" tekst van punt 1 van de samenvatting van het voorstel op biz. 10. Wij pleiten voor aandacht en respect voor de eigen verantwoordelijkheid en positie van de huisarts, en voor de eigen aard van de relatie arts-patient. -Wij onderstrepen het belang en de noodzaak van voorstel 11 inzake een goede communicatie van het gebiedsteam met de inwoners van de gemeente. Daarmee vormt dit laatste voorstel 11 een ter zake doend complement op voorstel 2: nabijheid en toegankelijkheid van het gebiedsteam als uitvalsbasis voor een goede communicatie en wisselwerking met de lokale samenleving. Tor zover onze algemene opmerkingen. In het vervolg van deze reactie gaan wij in het bijzonder in op wat in de notitie te berde wordt gebracht aangaande onze eigen positie als gemeentelijke Wmo- adviesraad. Inzake voorstel 8 betreffende de Wmo-adviesraad (biz. 8/9 en samenvatting op biz. 10).

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2015 | | pagina 310