11 Reactie a. Concreet is er al sprake planologische ruimte in een paar dorpen (Stiens, Jelsum, Aide Leie, Finkum). Zo lang er geen initiatiefnemer is voor de bouw van een woning op de betreffende locatie, wordt er niet gebouwd. Er wordt derhalve niet gebouwd voor leegstand en er vinden geen onomkeerbare ontwikkelingen plaats. in andere dorpen (o.a. Hijum) zijn er wijzigingsbevoegdheden die woningbouw mogelijk maken. Dit betreft altijd een afweging. Ook hiervoor geldt, dat er uitsluitend meegewerkt wordt aan een wijziging van het bestemmingsplan als het voornemen voldoende concreet en haalbaar is. b. De ontwikkeling van het aantal inwoners binnen de doelgroep voor sociale huurwoningen is lastig te benoemen. De doelgroep betreft mensen onder een bepaalde inkomensgrens. Het aantal mensen onder deze grens is sterk afhankelijk van de economische situatie en de verandering daarin. Er is geen onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van de economische situatie en de invloed daarvan op het aantal inwoners in de betreffende doelgroep. c. In de Woonvisie zelf en in het Woningbehoefteonderzoek is stilgestaan bij de demografische ontwikkeling en daarmee de vergrijzing. In de Woonvisie is benoemd dat particuliere woningbezitters zelf hun eigen woning aan dienen te passen naar hun behoefte. WoonFriesland beoordeelt bij het renoveren van woningen of er noodzaak is, en of het mogelijk is, de plattegrond van de woning enigszins aan te passen om deze levensloopbestendiger te maken. Dit gebeurt niet altijd, in Stiens is bijvoorbeeld voldoende aanbod geschikte woningen voor ouderen. Een eengezinswoning zal dan niet worden aangepast tot levensloopgeschikte woning. Daarnaast is benoemd in de Woonvisie dat welzijn en zorg niet altijd fysiek nabij zijn. Uitgangspunt is dat welzijn en zorg geconcentreerd zijn in het centrum van Stiens. Met name in Stiens zijn er goede mogelijkheden voor het aanbieden van zorg aan huis, door de zorgaanbieders die nu al actief zijn in Stiens. Het afstemmen van de inspanningen op het gebied van wonen en zorg tussen gemeente Leeuwarden en gemeente Leeuwarderadeel is een goed initiatief. d. WoonFriesland is goed bezig met het verduurzamen van hun woningbezit. Ruim 72% van de woningen valt onder klasse A, B of C. Daarnaast hebben alle woningen van Wonen Noordwest Friesland energielabel A. Eigen woningbezitters zijn zelf verantwoordelijk voor het verduurzamen van hun woning. Gemeente Leeuwarderadeel zorgt voor de informatieverstrekking over dit onderwerp, maar gaat niet actief zelf woningen of wijken aanpakken. Dit is de verantwoordelijkheid van de eigenaren. e. Bij het opstellen van de Huisvestingsverordening Leeuwarderadeel zal overleg gevoerd worden met gemeente Leeuwarden. De looptijd van een Huisvestingsverordening is gelijk aan die van een bestuurlijke periode. Kortom, de looptijd van de huisvestingsverordening van Leeuwarderadeel zal eindigen bij de fusie met gemeente Leeuwarden. Gemeente Leeuwarderadeel kan tot 2018, binnen de daarvoor gestelde kaders, naar eigen inzicht een H u is vest i ngsve rordeningopstellen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2015 | | pagina 327