Type wijziging Ongewijzigd Als gevolg van wijziging Wgr Tekstueel, verduidelijking, actualisering Vloeit voort uit besluit AB Parkeren in afwachting van besluitvorming AB X Overige Toelichting Voor een deel van de bedrijven en activiteiten waarop de VTH-taken zich rich- ten, geldt dat deze van een zodanig karakter zijn dat het uitvoeren van de ta ken door de omgevingsdiensten nodig is. De redenen hiervoor kunnen uiteen- lopend van aard zijn. Het kan gaan om complexe taken waarvoor specifieke kennis en kunde noodzakelijk zijn. Het kan daarnaast gaan om niet geogra- fisch gebonden activiteiten, activiteiten die bovenlokale effecten kunnen heb- ben of onderdeel vormen van een keten en activiteiten waarvoor in ieder geval een uniforme aanpak belangrijk is met het oog op een gelijk speelveld. Voor het adequaat uitvoeren van taken op het gebied van vergunningverlening, toe- zicht en handhaving is het noodzakelijk dat in het gehele land minimaal de taken uit het basistakenpakket op regionaal niveau worden uitgevoerd. Dit is niet alleen nodig om de hiervoor genoemde inhoudelijke redenen, maar ook om de voor de uitvoering van deze taken zo onmisbare regionale aanpak van toezicht en handhaving in samenwerking tussen de betrokken partijen te reali- seren. Daarom wordt op grondslag van de Wabo een AMvB vastgesteld, dat aan het bevoegd gezag de verplichting oplegt om de daartoe aangewezen taken uit te laten voeren door een omgevingsdienst. De verwachting is dat deze AMvB met ingang van 1 januari 2016 in werking zal treden. De werkgroep anticipeert op deze wettelijke verankering door in artikel 4, eer- ste lid, onder a reeds naar deze AMvB te verwijzen. De verwijzing naar bijlage 1 (huidig) vervalt na inwerkingtreding van de AMvB. Omdat echter geen zeker- heid bestaat wanneer de AMvB in werking treedt, is in artikel 39, vijfde lid (nieuw) een overgangsbepaling opgenomen. Op basis van deze overgangsbe- paling blijft de huidige beschrijving van het basistakenpakket, opgenomen in bijlage 1 (huidig) van toepassing met de in het algemeen bestuur gemaakte afspraken daarover (zie AB dd. 26 juni 2014, rapport Commissie Kengetallen). Deze afspraken vervallen wanneer de hiervoor genoemde AMvB van kracht wordt. Bepalingen uit wet en AMvB gaan immers boven besluiten van het al gemeen bestuur. De omschrijving van de taken c, d, e en f (artikel 4, lid 1) betreft plustaken, die zowel betrekking kunnen hebben op basistaken (artikel 4, lid 1onder a) als op aanvullende taken (artikel 4, lid 1, onder b). De omschrijving op deze plaats in de GR geeft aan dat de FUMO deze taken kan uitvoeren. In dienstverlenings- overeenkomsten voor aanvullende taken wordt dit per deelnemer individueel vastgelegd. In lid 2 is de term "bevoegd" vervangen. Dit artikel heeft namelijk betrekking op taken en niet op bevoegdheden van de FUMO. De aangepaste redactie biedt de mogelijkheid om taken met een incidenteel karakter ten behoeve van deel- nemers uit te voeren. In lid 3 is identiek aan lid 2 de tekst aangepast. "Het Rijk" is verbreed naar "andere overheden en non-profitorganisaties". Dit sluit aan bij de huidige prak- tijk, zoals bijvoorbeeld uitvoering van taken voor andere gemeenten, provin ces, RUD's, OM, ministeries. Hierbij is de mogelijkheid geopend dat het dage- lijks bestuur nadere regels vaststelt met het oog op beperking van risico voor de deelnemers. Daarnaast beperkt de Wet markt en overheid het volume van dienstverlening aan derden. Deze wet, die tot doel heeft het voorkomen van concurrentiever- Pagina 116 Wijzigingsvoorstellen GR FUMO, t.b.v. AB 29 juni 2015

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2015 | | pagina 355