de provincie, onwenselijk gevonden. De berekende stemverhouding voor 2014 zelf is, naar opvatting van de werkgroep, correct, zowel wat betreft de toepassing van de bepalingen uit de GR als de bere- kening van het aantal stemmen per deelnemer. Na analyse van het onderwerp 'stemverhouding' is de werkgroep van mening dat dit drie componen- ten bevat: Uitgangspunten; Financiele waarde per stem; Varianten. Ad. Uitgangspunten In het Bedrijfsplan 2012 zijn de uitgangspunten ten aanzien van stemverdeling en besluitvorming vastgesteld. De relevante tekst is hieronder opgenomen. [citaat] Voor het bepalen van de stemverdeling en besluitvorming binnen deze nieuwe Gemeenschappelijke Regeling worden de volgende uitgangspunten gehanteerd: om het dragen van risico's zoveel mogelijk parallel te laten lopen aan zeggenschap en invloed, zal de financiele bijdrage van deelnemers leidend zijn voor de zeggenschap in de Gemeen schappelijke Regeling. Er zal dus sprake van het uitgangspunt dat een groter (financieel) te dra gen risico gekoppeld leidt tot meer zeggenschap. Er is objectief vast te stellen aan de hand van de begroting dan wel realisatie wat de financiele bijdrage is van de verschillende deelnemers, evenals de onderlinge verhouding hiervan. Dit geldt zowel bij start van de FUMO als in geval van toekomstige wijzigingen de stemverhouding moet toekomstige ontwikkelingen kunnen opvangen. De FUMO wordt zodanig ingericht, dat deelnemers in de loop der tijd meer of minder plustaken kunnen onderbrengen. De grondslag voor de bestuurlijke stemverdeling zal deze wijzigingen in onderlinge verhouding binnen de FUMO kunnen opvangen. Concreet houdt dit in dat de over- eenkomst het mogelijk maakt om het aantal stemmen per deelnemende partij - na een opstartpe riode van vijf jaar - jaarlijks te bepalen aan de hand van de financiele bijdragen van de deelne mers en aan dan actuele gemeentelijke herindelingen alle deelnemers zijn vertegenwoordigd in het algemeen bestuur. Vooruitlopend op de komst van de nieuwe (herindelings)gemeente De Friese Meren is deze gemeente al als een gemeente met de gezamenlijke financiele inzet meegeteld om een duurzame en evenwichtige besluitvorming te bevorderen, die eveneens recht doet aan de kleinere'deelnemers aan de FUMO, worden de volgende uitgangspunten aanvullend gehanteerd: o een deelnemende partij kan niet de meerderheid van de stemmen hebben o geen enkele partij verkrijgt op basis van de financiele bijdrage een vetorecht 0 de besluitvormingsprocedure wordt niet alleen gebaseerd op het aantal stemmen (gerela- teerd aan de financiele bijdrage) maar eveneens verbonden aan een minimaal aantal deel nemers bij de stemverdeling wordt gebruik gemaakt van de jaarlijkse financiele bijdragen per deelnemer, gebaseerd op de afname van zowel basistaken als plustaken en gebaseerd op de situatie na 1 januari 2013. Dit is de situatie na overdracht bevoegdheid door de Provincie. De stemverdeling vindt plaats aan de hand van lineaire grootteklassen, een stem per 150.000 jaarlijkse bijdrage. [einde citaat] De werkgroep heeft deze uitgangspunten bestudeerd. Daarbij constateert de werkgroep dat in de discussie over de stemverhouding onder de deelnemers een belangrijk verschil van inzicht bestaat. Een aantal deelnemers stelt zich op het standpunt dat de stemverhouding gebaseerd moet worden op de financiele bijdrage van basis- en plustaken. Andere deelnemers geven aan dat voor het bepalen van de stemverhouding alleen gekeken moet worden naar de financiele bijdrage voor de basistaken. De werkgroep concludeert dat beide standpunten niet gelijktijdig als basis kunnen dienen voor het berekenen van de stemverhouding. Het maken van een keuze is nodig. De werkgroep adviseert, na uitvoerige discussie, om de stemverhouding te baseren op de financiele bijdrage van basis - en plus- taken. De werkgroep is van mening dat aan de uitgangspunten die zijn vastgelegd in het Bedrijfsplan Pagina 80 Wijzigingsvoorstellen GR FUMO, t.b.v. AB 29 juni 2015

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2015 | | pagina 419