I GEMEENTE
Leeuwarderadeel 5
Ferslach fan de riedsgearkomste fan de gemeente Ljouwerteradiel op tongersdei
21 jannewaris 2016 om 19.30 oere yn it gemeentehus fan Stiens.
3. Ynsprekrjocht boargers
De hear P. van der Graaf sprekt yn op agindapunt 14 (Finansiering fuot- en fytspaadspoartrasee
Stiens-Jelsum):
De hear De Kroon (PvdA): Wat moat der neffens de hear Van der Graaf dan mear barre?
De hear Van Der Graaf: Dat hat er yn de sjenwizen omskreaun. Der hat er nea antwurden op krige.
Omdat it no in iepenbiere gearkomste oanbelanget, wol er der no net op yngean.
4
Vanavond staat het fiets-/wandelpad' op de agenda en ik vraag me afofde gemeente op het juiste spoor zit.
Laat ik beginnen met de constatering dat er geen spoor is zonder dwarsliggers maar bet betreffende spoor en de bielzen zijn
opgeruimd. Ik ben er klaar mee, jarenlang heeft geen hond gedegen onderhoud gepleegd aan het terrein van de oude
spoorbaan, de eigenaar had er schijt aan om het op te ruimen. Er moet en kan nu wat gebeuren met de ruimte die ontstaan
is. De nieuwe eigenaar heeft een ieder gevraagd een zienswijze in te dienen met betrekking tot 'de ontwerp weigering
omgevingsvergunning voor een tijdelijke afwijking om de voormalige spoorbaan tussen Jelsum en Stiens te gebruiken voor
een spoorfietsattractie'. En dan nog een citaat uit die officiele mededeling: 'De tijdig ingediende zienswijzen worden bij de
besluitvorming betrokken. Indieners van zienswijzen worden op de hoogte gebracht van het definitieve besluit'.
Ik heb een zienswijze ingediend op betreffende omgevingsvergunning 2014-000103 en op 12 februari 2015 een
ontvangstbevestiging gekregen geregistreerd onder nummer 150136. Ik heb nog niets van de gemeente gehoord of is er
nog steeds geen definitief besluit genomen. Echter, op dit moment wordt er wel gewerkt op het terrein van het oude spoor
en ook als aanwonende had ik het gewaardeerd dat ik van te voren geinformeerd zou zijn door de gemeente. Voor mij is het
belangrijk om van de gemeente te horen in hoeverre zij mijn zienswijze betrekt in de besluitvorming want met het realiseren
van een fiets-/wandelpad is er geen weerwaarde en het werk niet voltooid. Er moet meer gedaan worden wat nu even wat
geld kost, maar wat zeker duurzaam naar de toekomst is en nog belangrijker dan het extra fiets-/wandelpad. Voor 50,00
per vierkante meter heb je alleen maar tegels en de kosten voor het periodiek onderhoud van het hele trace worden maar
buitenbeschouwing gelaten.
Ik ga er van uit dat u als raad er op toeziet dat al de zienswijzen betrokken worden bij de besluitvorming en de indieners
ervan tijdig geinformeerd nog in de gelegenheid gesteld worden te reageren op het totale plan voordat de werkzaamheden
ten uitvoer komen zodat er draagvlak voor dit spoor-plan komt.
La ten we de handen ineen slaan onder het voornoemde feit dat er geen spoor is zonder dwarsliggers.