■ft
De raad van de gemeente Leeuwarderadeel
De leden
Datum 0 12 oktober 2015
Qnderwerp Klacht inzake functioneren college en ambtenaren
Per e-mail en post
Geachte raadsleden,
Nemo iudex in causa sua(Niemand is gehouden tegen zichzelf bewijs te leveren)
Dit wereldwijd geaccepteerde juridische basisuitgangspunt betekent in goed Nederlands dat
niemand - in dit geval een college en ambtenaren - hun eigen zaak (klacht) zou moeten
beoordelen. Noch zouden deze hun eigen 'zaak' dienen te onderzoeken. Dit geldt eens te
meer als een college een belang heeft bij een specifieke uitkomst in een betreffende zaak.
Het vorenstaande lijkt een simpe! uitgangspunt, een juridische basis, maar het college en de
ambtenarij van de gemeente Leeuwarderadeel voeren kennelijk een dubbele agenda als het
gaat om de herontwikkeling van de spoorbaan. In dat proces heeft men gemeend zich
zodanig te kunnen gedragen dat de integriteitscode van uw gemeente mocht worden
geschonden. Mede als gevolg van die handelswijze - en de negatieve (financiele)
consequenties daarvan voor de NFLS - brengt ons ertoe een klacht in te dienen over het
functioneren van uw college en het haar ondersteunende gemeentelijke apparaat in deze.
Kernbegrippen van bestuurlijke integriteit zijn; dienstbaarheid, betrouwbaarheid, openheid,
onafhankelijkheid, functionaliteit en zorgvuldigheid. Deze kernbegrippen vormen de
hoekstenen op basis waarvan uw gemeente wordt bestuurd en welke mede door u als raad
zijn ondertekend in een protocol. Uit de gemeentewet vloeit voort dat u als raad (collectief)
en als individueel lid daarvan de democratische plicht hebt toe te zien op naleving daarvan.
Waarom deze klacht?
Nadat wij gedurende langere tijd de politieke en bestuurlijke situatie in uw gemeente hebben
gadegeslagen en dit uitvoerig met diverse bestuurskundigen en juristen gedegen hebben
doorgenomen, zijn wij andermaal tot de conclusie gekomen dat uw college de belangen van
onze stichting en haar onderneming niet, dan wel onvoldoende heeft gewogen en nog weegt.
De pertinente weigering om onze vergunningaanvraag in behandeling te nemen en de
uiteindelijke inzet van bestuurlijke machtsmiddelen zijn daar veelzeggende voorbeelden van.
Ondanks meerdere verzoeken, gericht aan u en het college, is door bestuurders nog
inhoudelijk, dan we! procedureel, gereageerd op de vraag of er vanuit de vorige coalitie wel
of niet sprake was van privaatrechtelijke verhoudingen met onze stichting. Uit de officiele
stukken van de gemeente blijkt namelijk dat deze in het (recente) verleden wel degelijk zijn
ontstaan en op basis waarvan de NFLS concreet bereidheid heeft getoond te investeren in
uw gemeente. Mede op verzoek van uw college is ook een kostbaar masterplan opgesteld,
wat ondanks diverse rekesten - ook vanuit uw eigen raad - niet inhoudelijk werd beoordeeld
dan we! ingepast in mede door uw gemeente en de provincie onderschreven beleidstukken
en kadersteliende nota's1. De door uzelf aangehaalde ruimtelijke onderbouwing, als zou er
onvoldoende ruimte beschikbaar zijn op het trace, schiet daarin als motivatie echter te kort2.
Aan
Att 0
1 Het betreft hler o.a. stukken zoals Streskplen Frysl^n Economist programme Fryslan Ultvoeringsprogramme Waddenfonds provinciate
aanpak krimp Fryske Flersichten Frlese merenprojerf en tal van andere documerrten, welke mede door Joop Boertjens Management B.V.
(S.E.M.N.O.F) zijn opgesteld.1 Zie Rapport Spoortrac£ Jelsum- Stiens, meetgegsvsns en foto's d.d, IS apri! 2015 door cluster VROM.
p/a Curagaolaan 25,1213 VJ Hilversum. M 0653 - 76 31 25 T 035 - 647 91 56 E info@nfls,eu