orarsjewoud 3 Probieemanalyse 3.1 Wetteiijk kader toezicht Integraal Handhavingsbeleidsplan 2012-2016 Middelsee Gemeenten Projectnr. 13326-239038 9 november 2011, revisie 02 Wetteiijk kader Besiuit omgevingsrecht Artikel 7.2 Handhavingsbeleid 2. Het handhavingsbeleid is gebaseerd op een analyse van de problemen die zich naar het oordeel van het bestuursorgaan kunnen voordoen met betrekking tot de naleving van het bij of krachtens de betrokken wetten bepaaide in de gevallen waarin de zorg voor de handhaving daarvan aan hem is opgedragen. Het doel van de probieemanalyse is om sturing te geven aan de inspanningen van het toezicht en de handhaving. De probieemanalyse vormt daarmee de basis voor het stellen van prioriteiten,. het formuleren van doelstellingen en het uiteindelijk vaststellen van een uitvoeringsprogramma. De probieemanalyse is zowel beschrijvend (kwalitatief) als cijfermatig (kwantitatief) uitgevoerd. De Middelseegemeenten zijn verantwoordelijk voortoezichthoudende taken op het gebied van bouwen, ruimtelijk toezicht, milieubeheer en gemeentelijke verordeningen (waaronder de algemene plaatselijke verordening) en de zogenaamde bijzondere wetten (Drank- en Horecawet etc.). Deze taken zijn gemandateerd naar het Handhavingsbureau. De verantwoordelijkheid voor toezicht vloeit voort uit wettelijke verplichtingen, zoals bijvoorbeeld artikel 18.2 van de Wet milieubeheer en artikel 100 van de Woningwet. In de jurisprudentie is een ontwikkeling naar de plicht tot handhaving te bespeuren, met name wanneer derden de overheid vragen op te treden. De handhavingsplicht wordt als het ware geactiveerd door een handhavingsverzoek van een derde-belanghebbende. Alleen indien (1) de mogelijkheid bestaat tot legalisering; en (2) er sprake is van bijzondere omstandigheden, zou van handhaving mogen worden afgezien (zie onder andere De Gemeentestem 7082, nr. 8 met annotatie van J.M.H.F. Theunissen). De zorg voor de naleving valt uiteen in twee deeltaken, namelijk toezicht en handhaving. 3.1.1 Ontwikkelingen wet- en regelgeving Het wetteiijk kader is continue aan veranderingen en wijzigingen onderhevig. Dit vraagt geen drastische aanpassingen van het handhavingsbeleid, maar heeft wel consequenties die vertaald moeten worden naar de praktijk. De trend bij de wijzigingen in de wet- en regelgeving is dat bevoegdheden verschuiven binnen de diverse overheidsorganen. Alle taakvelden binnen dit beleidsplan hebben hier mee te maken. Regionale Uitvoeringsdienst De meest in het oog springende wijziging is de invoering van de Wabo (zie paragraaf 1.3). Een ontwikkeling die hieruit voortvloeit is de opzet van de Regionale uitvoeringsdienst (Rud). Provincies en gemeenten gaan milieutaken uitbesteden aan deze Rud (basistakenpakket). Ten aanzien van de vorming en de verplichting van de omgevingsdiensten is geen duidelijke planning beschikbaar. Vooralsnog zal de uitvoeringsdienst geen verplicht karakter hebben. Woningwet en bouwbeslu.it Met de komst van de Wabo zijn bouwregels gewijzigd en versoepeld. In de gewijzigde Woningwet wordt de eigen verantwoordelijkheid van de eigenaar van zijn bouwwerk versterkt. Het bouw- en woningtoezicht moet er op toezien, dat de Omgevingsvergunning voor het bouwdeel verleend wordt overeenkomstig het Bouwbesluit. Voorkomen moet worden, dat de vergunning uitdrukkelijk toestaat dat gebouwd wordt in afwijking van Bouwbesluit en bouwverordening. Drank- en horecav\/et Een andere wijziging is de aanpassing binnen de drank- en horecawet. Hierin vindt een verschuiving van bevoegdheden plaats richting de gemeente. De burgemeester krijgt meer bevoegdheden en draagt een grotere verantwoordelijkheid als het gaat om het toezicht op het verstrekken van alcohol. Alliance blad 11 van 46

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2016 | | pagina 41