oranjewoud
5 Doelen
5.1 Doelstelling handhawingsbelefd IVlIddelsee Gemeenten
Integraal Handhavingsbeleidsplan 2012-2016
Middelsee Gemeenten
Projectnr. 13326-239038
9 november 2011, revisie 02
Wettelijk kader Besluit omgevingsrecht
Artikel 7.2 Handhavingsbeleid
1. Het bestuursorgaan stelt het handhavingsbeleid vast in een of meer documenten waarin
gemotiveerd wordt aangegeven welke doelen het zichzelf stelt bij de handhaving en welke
activiteiten het daartoe zal uitvoeren. Het bestuursorgaan beziet regelmatig, maar in elk
geval naar aanleiding van de evaluatie, bedoeld in artikel 7.7, tweede lid, of dit beleid moet
worden aangepast en past het zo nodig aan. Het bestuursorgaan draagt er zorg voor dat dit
beleid en het handhavingsbeleid van de andere betrokken bestuursorganen en de organen
die belast zijn met de strafrechtelijke handhaving onderling worden afgestemd.
3. Het handhavingsbeleid geeft inzicht in:
a. de prioriteitenstelling met betrekking tot de uitvoering van de krachtens het eerste lid
voorgenomen activiteiten;
b. de methodiek die het bestuursorgaan hanteert om te bepalen of de krachtens het eerste
lid gestelde doelen worden bereikt.
Handhaving is een niet opzichzelfstaand onderdeel, maar vormt een belangrijk onderdeel van de
publieke taak en is onlosmakelijk verbonden met het vergunning- en meldingstelsel binnen de
Nederlandse Wet- en regeigeving. Volgens de Grondwet (artikel 21): "De zorg van de overheid is gericht
op de bewoonbaarheid van het land en de bescherming en verbetering van het leefmilieu."
Deze algemene doelstelling is gespecificeerd en vertaald naar naleefdoelstellingen voor de vier
taakvelden.
5.1.1 Naleefdoelstelling
In een ideale situatie zou de gemeente streven naar een naleefgedrag van honderd procent. Met
naleving wordt in dit geval bedoeld, het gewenste gedrag dat mensen spontaan de regels naleven. In de
praktijk ligt het percentage naleving lager dan 100%. Om een beeld te krijgen van het naleefgedrag per
doelgroep of handhavingscategorie is op basis van de praktijkervaring van de experts (toezichthouders
en juridisch medewerkers) een inschatting gemaakt. Met behulp van de 'Tafel van elf1' Bijlage 4: Tafel
van 11 is geschat hoe groot de kans op naleving van de regels is. Hoe hoger het getal, hoe groter de kans
dat regels niet worden nageleefd.
Het naleefgedrag voor de verschillende taakvelden is weer te geven in een naleefcurve. Een naleefcurve
bestaat uit een viertal fasen die de situatie met betrekking tot het naleefgedrag weergeven. Dit zijn de
volgende fasen:
1. introductie
2. ontwikkeling
3. volgroeiing
4. teruggang
1 De 'Tafel van Elf is een analysemodel bestaande uit een opsomming van 11 factoren die bepalend zijn voor de naleving van
regeigeving.
blad 24 van 46