oranjewoud Strategie 6.1 Integrale toezichtstrategie Integraal Handhavingsbeleidsplan 2012-2016 Middelsee Gemeenten Projectnr. 13326-239038 9 november 2011, revisie 02 Member o( Antes Group Wettgfijk feder E-esiuit pfi^evtegsre.cht Artikel 7.2 Handhavingsbeleid 4. Het handhavingsbeleid geeft voorts inzicht in de strategie die het bestuursorgaan hanteert met betrekking tot: a. de wijze waarop het toezicht op de naleving van het bij of krachtens de betrokken wetten bepaalde wordt uitgeoefend om de krachtens het eerste lid gestelde doelen te bereiken; b. de rapportage van de bevindingen van degenen die toezicht hebben uitgeoefend en het vervolg dat aan die bevindingen wordt gegeven; c. de wijze waarop bestuurlijke sancties alsmede de termijnen die bij het geven en uitvoeren daarvan worden gehanteerd, en de strafrechtelijke handhaving onderling worden afgestemd, en waarbij tevens aandacht wordt besteed aan de aard van de geconstateerde overtredingen;d. de wijze waarop het bestuursorgaan omgaat met overtredingen die zijn begaan door of in naam van dat bestuursorgaan of van andere organen behorende tot de overheid. Artikei 7.4 Uitvoeringsorgamsatie 2. Het bestuursorgaan draagt er tevens zorg voor dat: a. een beschrijving van de werkprocessen, de procedures en de bijbehorende informatievoorziening inzake het toezicht op de naleving van het bij of krachtens de betrokken wetten bepaalde en het voorbereiden, geven en uitvoeren van bestuurlijke sancties wordt vastgesteld; b. de uit te voeren werkzaamheden plaatsvinden overeenkomstig deze beschrijving. De strategie sluit aan op de gestelde doelen en prioriteiten. Daarbij vraagt de Wabo vanwege het gelijkheidsbeginsel om eenduidigheid tussen de verschillendetaakvelden. In de strategie is aangegeven op welke wijze de naleving bevorderd wordt en meer specifiek: weike instrumenten naast toezicht, handhaving en sanctioneren ingezet worden om dit doel te bereiken. De volgende strategieen zijn uitgewerkt: 1. een toezichtstrategie; 2. een sanctiestrategie. Het toezicht vindt plaats op basis van de gestelde prioriteiten en doelen. De volgorde in prioriteit is leidend voor de frequentie van het toezicht. Hierbij wordt onderscheidt gemaakt in aanbod gestuurd toezicht en periodiek toezicht. 6.1.1 Specificatie Milieu Binnen Milieutoezicht en handhaving zijn diverse taken te onderscheiden. Ten aanzien van het reguliere toezicht gaat het om de volgende taken: -â– oomgevingsvergunningen (Milieu}; o meldingen (Milieu;) o niet meldingsplichtige inrichtingen. Het reguliere toezicht bestaat uit controles waarbij i Het uitvoeren van de reguliere milieucontroles vindt plaats gd. Elke inrichting is ingedeeld in een risi wanneer een inrichting gecontroleerd wordt. De f I worden. -- ilgorde zoals deze in de prioriteiten ;te van de categorie bepaalt de hoogste prioriteit en wordt dientengevolge als eerste uitgevoerd. Mocht het opgestelde programma in de praktijk, door onvoorziene omstandigheden, niet gehaald worden, dan gaat dit ten koste van de laagst geprioriteerde inrichtingen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2016 | | pagina 59