Aanzet wot programma 2012-2016 7.1 Capacitelt en Kengetallen 7.1.1 Capaciteit Integraal Handhavingsbeleidsplan 2012-2016 Middelsee Gemeenten ^£2- Projectnr. 13326-239038 QrarSjeWOUd Member of Anteo Group 9 november 2011, revisie 02 Wettelijk kader Besiuit omgevingsrecht Artikel 73 Uitvoeringsprogramma 1. Het bestuursorgaan werkt her handhavingsbeleid jaarlijks uit in een uitvoeringsprogramma waarin wordt aangegeven welke van de voorgenomen activiteiten het bestuursorgaan het komende jaar uitvoert. Daarbij houdt het bestuursorgaan rekening met de krachtens artikel 7.2, eerste lid, gestelde doelen en de krachtens artikel 7.2, derde lid, onder a, gestelde prioriteiten. Artikel 7.4 Uitvoeringsorganisatie 1. Het bestuursorgaan richt zijn organisatie zodanig in dat een adequate en behooriijke uitvoering van het handhavingsbeleid, bedoeld in artikel 7.2, en het uitvoeringsprogramma, bedoeld in artikel 7.3, gewaarborgd is. Daartoe draagt het bestuursorgaan er in ieder geval zorg voor dat: a. de personeelsformatie ten behoeve van de handhaving en de bij de onderscheiden functies behorende taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden worden vastgelegd; b. de personen die zijn belast met de voorbereiding van besluiten ten aanzien van aanvragen om een omgevingsvergunning voor zover deze betrekking hebben op activiteiten met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de wet of met de voorbereiding van beslissingen als bedoeld in artikel 8.40a, derde lid, van de Wet milieubeheer of het stellen van voorschriften als bedoeld in artikel 8.42, eerste lid, van de Wet milieubeheer niet worden belast met: 1°. het toezicht op de naleving van het bij of krachtens de betrokken wetten bepaalde met betrekking tot een inrichting, en 2°. het voorbereiden of uitvoeren van bestuurlijke sancties met betrekking tot een inrichting; c. een krachtens artikel 5.10 van de wet aangewezen ambtenaar niet voortdurend feitelijk wordt belast met het uitoefenen van toezicht op de naleving van het bij of krachtens de betrokken wetten bepaalde met betrekking tot dezelfde inrichting; d. de organisatie van het bestuursorgaan ook buiten de gebruikelijke kantooruren bereikbaar en beschikbaar is. De prioriteiten en kengetallen per taakveld zijn bekend. De laatste stap is het opstellen van de aanzet tot het programma voor het toezicht en de handhaving. Per taakveld zijn de reguliere toezicht- en handhavingstaken omschreven. In de Risicomodule waarin de handhavingprioriteiten berekend zijn, is een doorkijk gegeven naar het handhavingprogramma. De kengetallen zijn direct gekoppeld aan de risicoklasse, conform de Risicomodule. Op basis van de gekozen frequentie (steekproef) is het aantal te controleren bedrijven/objecten berekend. Vervolgens is, per taakveld, een controletype geselecteerd waardoor duidelijk is hoeveel uren benodigd is. Middelsee Gemeenten heeft toezicht- en handhavingcapaciteit in zowel technische- als juridische- als administratieve zin, beschikbaar. Deze capaciteit is gekoppeld aan de prioriteit van de desbetreffende taak. Hierbij geldt de onderstaande urenverdeling voor de komende periode, waarbij gerekend is met fte's. 1 Fte staat gelijk aan 1.450 uur. De huidige jaarlijkse capaciteit voor toezicht en handhaving is in de voorgaande beleidsperiode (2004) berekend en vastgesteld. Deze capaciteit is voldoende om de controles uit te voeren die op basis van de prioriteiten en doelstellingen berekend zijn. In j is aangegeven op welke wijze de capaciteitsverdeling eruit"ziet. In Bijlage 7: Programma is weergegeven hoeveel capaciteit er jaarlijks gereserveerd is per taakveld voor het uitvoeren van toezicht en handhaving. -

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2016 | | pagina 64