X Imogen" Bijlage 1: Evaluatie handhavingsbelefd Iniesdlng Criterium 1: verantwoordingssystematiek Toetsing Integraal Handhavingsbeleidsplan 2012-2016 Middelsee Gemeenten Projectnr. 13326-239038 OranjeWOUd 9 november 2011, revisie 02 De verantwoording van de inzet, de gerealiseerde prestaties en resultaten vormen het centrale deel van de stap 'Evaluatie' uit de beleidscyclus. De stap gaat vooraf aan het formuleren van het beleid, waarna vervolgens de uitvoeringscyclus kan beginnen. De evaluatie is uitgevoerd ten aanzien van het gehanteerde handhavingsbeleid en de uitvoering van toezicht en handhaving in de praktijk. Het kader waaraan het beleid en de uitvoering getoetst zijn is vastgesteld vanuit de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en het onderliggende Besluit omgevingsrecht (Bor) en de Ministeriele regeling omgevingsrecht (Mor). Naast de wettelijke verplichtingen is ook getoetst aan een niet wettelijke verplichte norm, namelijk de "Eindrapportage ontwikkeling kwaliteitscriteria, transitieprogramma, deel A en B, versie 2.0", Procescriteria (onderdeel B). De in deze bijlage geformuleerde criteria zijn geciteerd uit de "Eindrapportage ontwikkeling kwaliteitscriteria". Beschrijving criterium "Het Bevoegd Gezag ontwikkelt een systematiek om intern en extern verantwoording afte leggen over het toezicht- en handhavingsproces en de resultaten en effecten hiervan. Deze systematiek wordt bestuurlijk vastgelegd" Het rapport beschrijft een aantal onderdelen dat in iedergeval deel zou moeten uit maken van de verantwoordingssystematiek. In de onderstaande tabel een overzicht van de toetsingsresultaten. Onderdeel systematiek Toetsing 1. Zicht op afwijkingen in verband Het jaarverslag van het Handhavingsbureau biedt een overzicht van geplande ten met mogelijke activiteiten die in opzichte van gerealiseerde controles op lllegale bouw en strijdig gebruik. strijd zijn met bestemmings- en/of inpassingsplan. Het Handhavingsbureau constateert een afname van het aantal overtredingen en het aantal sancties (ook percentueel). Het ontbreken van inzicht in soort en de ernst van de overtredingen en ernst van de sancties maakt het lastigde aantallen in perspectief te zien, mede omdat ook niet duidelijk is of er wijzigingen in de geldende bestemmingsplannen en inpassingsplannen zijn geweest. De vraag blijft nu wat de afname van het aantal overtredingen en sancties betekent in relatie tot aanwezige risico's voor de leefomgeving en de veiligheid van gebouwen en monumenten. De doelen zijn per werkveld geformuleerd. De doeien zijn niet/beperkt meetbaar, gezien de formulering van de doelen; het feit dat de doelen niet zijn uitgewerkt via indicatoren en normen; het ontbreken van een nulmeting; het ontbreken van de koppeiing van de doelen aan de beschreven wijze van aanpak en de prioriteiten; het ontbreken van de koppeiing van de doelen aan de benodigde middeien en capaciteit. Het voorgaande zorgt er voor dat eigenlijk niet duidelijk is of de in te zetten formatie en middeien ook op de gewenste wijze is ingezet: de prioriteiten, volgens afgesproken werkwijzen en al dan niet binnen geplande tijdsbesteding. Zo is aan de doelen een aanpak gekoppeid. Per werkveld is puntsgewijs benoemd welke werkwijzen het Handhavingsbureau wil inzetten. Een verbeterpunt is te benoemen hoe de werkwijzen zijn gekoppeid aan de doelen en de prioriteiten, zodat helder is hoe de werkwijze naar verwachting bijdraagt aan het realiseren van het doel. Bij de evaluatie en rapportage wordt dan effectiviteit en de efficientie van de werkwijzen inzichtelijk. Zo ontstaan er op transparante wijze onderbouwde conclusies en aanbevelingen t.a.v. de inzet van menskracht en middeien. blad I van XXXV O Environmental Alliance 2. Strategische doelstellingen per werkveld, waarin opgenomen: meetbare indicatoren prioriteiten borging van middeien en capaciteit

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2016 | | pagina 81