mb mm m - s iClnoeeri ©ranjewoud Integraal Handhavingsbeleidsplan 2012-2016 Middelsee Gemeenten Projectnr. 13326-239038 9 november 2011, revisie 02 Onderdeel systematiek Operationele doelstellingen aan de hand van de eigen doelen, en prioriteiten. 4. Een rapportage van de afspraken die in het kader van bestuursovereenkomsten of handhavingsarrangementen zijn gemaakt. In het jaarverslag van het Handhavingsbureau is de jaarplanning te beschouwen als de formulering van de operationele doelen. De planning bestaat uit aantallen controles per gemeente, per werkveld, per soort vergunning/activiteit. De te controleren objecten hangen samen met indeling categorieen en daaraan gekoppelde bezoekfrequenties. De verantwoording van deze categorie-indelingen is niet opgenomen in de verslagen, maar is voor milieu wel opgenomen in handhavingsbeleidsplannen. Voor het overige is op sommige punten onduidelijk hoe activiteiten in de doelen en de prioriteiten van de gemeente(n) passen. Wel kan uit het jaarverslag worden afgeleid dat zogenaamde 'thema's' te zien zijn als prioritaire onderwerpen; ze komen voort uit de vigerende handhavingsbeleidsplannen. Een aantal thema's is niet opgenomen in de jaarverslagen, maar kennelijk zijn er voor dat thema wel toezichts- en handhavingstaken uitgevoerd (zie ondermeer biz. 10 en biz. 12 van het jaarverslag van het Handhavingsbureau). Om zicht te houden om de taakomvang van het Handhavingsbureau is het gewenst dat de deelnemende gemeenten in de programma's en de jaarverslagen kunnen terugvinden welke werkafspraken, controles en/of handhavingsinterventies voortkomen uit afspraken met de handhavingspartners (zoals de brandweer, politie en het Wetterskip). De motivering van uitvoering van bepaalde projecten en activiteiten door het Handhavingsbureau blijft dan helder. Motivering van inzet van menskracht en middelen is dan ook eenvoudiger. Prestaties toezicht en handhaving Aantal producten per categorie en tijdsbesteding Mate waarin de toezichts- en sanctiestrategie is toegepast Realisatie van de bezoekfrequenties Er wordt een overzicht gegeven van de aantallen uitgevoerde controles, sancties en projecten. Deze producten worden in het jaarverslag niet gekoppeld aan een geplande en werkelijke tijdsbesteding. Dit maakt dat gemeenten onvoldoende helderheid hebben in inzet van de door hen beschikbaar gestelde middelen. Aanbevolen wordt niet aileen in financiele verantwoording, maar ook in het jaarprogramma en het jaarverslag een koppeling tussen producten en formatiebeslag op te nemen. Motivering van inzet van menskracht en middelen is dan eenvoudiger en transparant. Mooi is dat met het uitvoeren BAG-project en controle op voortgang van de bouwvergunningen resultaat oplevert: er is een beter inzicht in de reele werkvoorraad. Inzichtelijk is het aantal uitgevoerde controles en opgelegde sancties. Niet inzichtelijk is in hoeverre de strategieen zijn gebruikt en of er al dan niet is afgeweken van de strategieen. Van beiang is dat heel bewust wordt gekozen voor afwijking van de strategieen; dat de afwijking kan worden gemotiveerd. Achterliggend doel is dat het gemeentebestuur (het bevoegde gezag) ook verantwoordelijkheid kan dragen voor het namens haar uitgevoerde beleid. De strategieen bevatten een op de doelen en prioriteiten afgestemde afgesproken werkwijzen. Afwijking van de strategieen vindt natuurlijk wel eens plaats. Als het gebeurt, heeft dat meestai te maken met de complexiteitvan een casus, bijvoorbeeld omdat meerdere belangen een uitgebreide afweging verdienen. (denk aan een inrichting waar zich vragen voordoen die zowel betrekking hebben op milieu-, het bestemmingsplan als bouwconstructieaspecten). Als afwijking niet bewust plaatsvindt, ontstaan er risico's, zoals de ongelijke behandeiing van gelijke gevallen en het onbewust gedogen van risicovoile situaties. In de jaarverslagen zijn de zowel de bezoekfrequenties zelf als het al dan niet realiseren van de frequenties niet inzichtelijk. Bezoekfrequenties zijn afgestemd op de aanwezige risico's. Het is daarom van beiang ook volgens die frequenties te controleren. Opname van de frequenties in de verslaglegging zorgt er voor dat de eventuele noodzakelijke actualisatie van de frequenties sneller in beeld komt. Tijdigheid van de hercontrole (in t.ov. afgesproken termijnen) Tijdigheid verzenden controle verslagen en brieven in ten Niet inzichtelijk. Van beiang is de tijdigheid van de hercontroles, de verslagen en de brieven goed in beeld te hebben. Tijdigheid draagt bij aan het bereiken van goed naleefgedrag. Een overheid die de eigen afspraken nakomt, scheptvertrouwen en geloofwaardigheid. Het is een belangrijke indicator voor de kwaliteit van de uitvoering. C_J» Environ blad II van XXXV Environmental Alliance

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2016 | | pagina 82