GEMEENTE
LEEUWARDERADEEL
5
De raad;
het college van burgemeester en wethouders
de burgemeester,
gelezen het voorstel van het college van Leeuwarderadeel van 16 oktober 2012,
ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft:
BESLUITEN:
vastte stellen de navolgende 'Klachtenverordening gemeente Leeuwarderadeel 2012':
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. klacht: een schriftelijke of mondelinge uiting van ongenoegen over de wijze waarop een
gemeentelijk bestuursorgaan, of een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid
van een bestuursorgaan, zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk
persoon, een rechtspersoon of een andere entiteit heeft gedragen;
b. bestuursorgaan:
1. de raad;
2. het college van burgemeester en wethouders;
3. de burgemeester;
c. klachtencoordinator: de functionaris als bedoeld in artikel 3 lid 2;
d. klachtbehandelaar: de functionaris als bedoeld in artikel 3 Iid3;
e. Nationale ombudsman: het bureau van de Nationale ombudsman te 's-Gravenhage die
als onafhankelijke externe instantie onderzoek verricht naar de feiten die aanleiding
gaven tot de klacht; het bureau rapporteert aan het gemeentebestuur over zijn
bevindingen en geeft een behoorlijkheidsoordeel over de gedraging, eventueel voorzien
van aanbevelingen.
Artikel 2. Fasering
De klachtbehandeling kent drie fasen, te weten:
a. Informele bemiddeling: indien iemand zich persoonlijk of telefonisch met een klacht tot de
gemeente wendt wordt door de ontvanger getracht de klacht direct op te lossen en de
klager tevreden te stellen;
b. Formele behandeling in eerste instantie: een schriftelijk ingediende klacht wordt
behandeld overeenkomstig de bepalingen van afdeling 9.1.2 van de Algemene wet
bestuursrecht en overigens met inachtneming met de bepalingen van deze verordening;
c. Formele behandeling in tweede instantie: indien de klager niet tevreden is met de
uitkomst van de formele behandeling in eerste instantie kan hij vervolgens nog een klacht
indienen bij de Nationale ombudsman.
Artikel 3. Klachtencoordinator en klachtbehandelaar
1. Het college benoemt een klachtencoordinator en een klachtbehandelaar.
Hoofdstuk I. ALGEMENE BEPALINGEN