zekerheid over de omvang van de uitbreiding van het basistakenpakket op grand van de AMvB. In de ontwerpbegrating is hiermee dan ook nog geen rekening gehouden. Het is denkbaar dat de effecten van de AMvB bekend zijn voor de vaststeliing van de begroting 2017 door het algemeen bestuur in juni 2016. Het algemeen bestuur kan de effecten dan alsnog verwerken in de vast te stellen begroting 2017. Indien de effecten van de AMvB niet voor de vaststeliing van de begroting 2017 bekend zijn en wel substantieel zijn voor de omvang van de begroting van de FUMO en de bijdrage van de afzonderlijke deelnemers, dan is het onvermijdelijk dat de begroting voor dit onderdeel wordt gewijzigd, daar anders de FUMO, bij de uitvoering van deze taken, onrechtmatige uitgaven zou gaan doen. Conform de GR FUMO is de procedure voor de vaststeliing van een dergelijke begrotingswijziging, dezelfde als voor een "normale" begroting. Dit betekent de vaststeliing van de ontwerp-wijziging van de begroting 2017 door het dagelijks bestuur, het doorlopen van de gebruikelijke zienswijzeprocedure en daarna vaststeliing van de wijziging van de begroting door het algemeen bestuur. Flexibele schil In de begroting is opnieuw een flexibele schil opgenomen, thans bijna 6 fte. Deze flexibele schil wordt niet bezet met vast personeel. Hierdoor kan beter worden ingespeeld op aanpassingen in de aard van de gevraagde werkzaamheden. Vennootschapsbelasting In mei 2015 is de Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen aangenomen. Dit betekent dat overheidsondernemingen, bijvoorbeeld van gemeenten, provincies en waterschappen, per 1 januari 2016 belastingplichtig zijn voor de vennootschapsbelasting. Ook de FUMO valt onder het bereik van deze wet. Op dit moment zijn wij bezig met het in kaart brengen welke belastingplichtige activiteiten door FUMO worden verricht en of hierbij sprake is van een positief resultaat waarover vennootschapsbelasting verschuldigd is. Omdat de uitkomsten nog niet bekend zijn, is in deze begroting geen bedrag opgenomen voorte betalen vennootschapsbelasting. Indien dit bij de definitieve vaststeliing van de begroting door het algemeen bestuur op 30 juni 2016 wel het geval is, dan zullen wij dit nog verwerken in de begroting. In de risicoparagraaf wordt aan dit onderwerp aandacht geschonken. Productiviteit In het bedrijfsplan van 2012 zijn afspraken gemaakt over de beschikbare personele capaciteit voor de uit te voeren taken. Die capaciteit wordt uitgedrukt in een aantal uren per inrichting op basis van de zogenaamde Fryske norm. Daarnaast zijn de door de deelnemers gevraagde plusuren bepaald. Bij de vaststeliing van de formatie van het primaire proces wordt uitgegaan van 1.400 productieve uren per fte per jaar. In de afgelopen jaren heeft de FUMO deze productiviteitsnorm niet gehaald. Weliswaar is er sprake van een stevige stijging van 2014 naar 2015, maar 100% van norm wordt nog niet gehaald. Bij de opstelling van het nieuwe bedrijfsplan is vastgesteld dat het niet reeel is in de beginfase van een nieuwe organisatie te vragen om voor 100% te voldoen aan de vastgestelde norm. In het rapport van Deloitte accountants is vastgesteld datin het bedrijfsplan van 2012 onvoldoende rekening is gehouden met de benodigde ontwikkeltijd en -capaciteit en dat bijstelling door de FUMO en haar deelnemers noodzakelijk is.". In het nieuwe bedrijfsplan 2016-2019, dat nog de status van concept heeft, is daarom een groeiscenario opgenomen. Voor 2017 wordt in het conceptbedrijfsplan uitgegaan van een productiviteitspercentage van 90%. Omdat het bedrijfsplan nog niet is vastgesteld wordt in deze begroting hiermee geen rekening gehouden. In het (conceptbedrijfsplan) zijn vier centrale ontwikkelopgaven benoemd: Het verhogen van de productiviteit en declarabiliteit; Het werken op basis een risicobenadering -2/3- Ons kenmerk:HvdW/HS/0048

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2016 | | pagina 39