FUMt* Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing en de toekomst van het stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Conclusie van de commissie is dat Provincies het bevoegd gezag moeten worden voor alle bedrijven met een risico op zware ongevallen, de zogenaamde BRZO-bedrijven. Dit is per 1 januari 2016 geeffectueerd. Het wetsvoorstel VTH is vervolgens in gewijzigde vorm bij de Tweede Kamer ingediend. Een van de voorstellen betreft het bij AMvB vastleggen van specialistische taken die alleen door een omgevingsdienst uitgevoerd mogen worden. Dit geldt al voor BRZO-taken en voor taken op het deskundigheidsgebied Externe Veiligheid. Zwemwater Het nieuwe Besluit hygiene en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden (Bhvbz), dat per 1 januari 2018 in werking zal treden, vraagt om een nieuwe manier van toezicht bij badinrichtingen. De regels zullen betrekking hebben op meer basistypen (o.a. zwemvijvers en zwembaden bij vakantiehuizen). In 2017 zullen de voorbereidingen hiertoe worden opgepakt. Dit betekent onder meer extra toezicht van nieuwe inrichtingen. Personeeiskosten primair proces In het definitieve "Bedrijfsplan FUMO" van 12 juni 2012 was de formatie, die nodig was om de basistaken en de geraamde plustaken uit te voeren, bepaald op 100,8 fte. In de begroting 2016 is deze formatie vastgesteld op 93,24 fte. In de ontwerpbegroting 2017 is deze formatie bepaald op 92,70 fte. Het verschil van 0,54 fte lager, wordt in onderstaande tabel, waarin de totale opbouw van de formatie per taakonderdeel is weergegeven, zichtbaar gemaakt. Taak 2017 formatie in fte 2016 formatie in fte Verschil Basistaken gemeenten 26,86 28,08 -1,22 Basistaken provincie (inclusief top bedrijven) 21,45 21,14 0,31 Basistaken provincie Toezicht Bodem Vuurwerkbesluit 5,30 5,30 - Plustaken qemeenten 11,43 11,43 - Plustaken Provincie 22,72 22,72 - Plustaken: Extra capaciteit i.v.m. Externe Veiligheid 2,95 2,57 0,42 Structureel uitvoerinq BRIKS-taken (basistaken) 2.00 2,00 - Totaal 92,70 93,24 -0,54 De verlaging is met name het gevolg van de invoering van de vierde tranche van het Activiteitenbesluit, waarbij meer inrichtingen onder de categorie meldingplichtig zijn gebracht. Flexibele schil Met ingang van 2016 wordt een deel van de formatie niet met vast personeel ingevuld, maar met krachten die op tijdelijke basis worden ingehuurd. Hierdoor kan beter worden ingespeeld op aanpassingen in de aard van de gevraagde werkzaamheden. De consequentie hiervan is dat met hogere kosten per fte gerekend moet worden. De gemiddelde loonkosten per fte in het primaire proces bedragen 69.188. Op dit gemiddelde bedrag wordt een opslag van 40% berekend. Verwacht word dat hiermee de externe inhuur kan worden bekostigd. De lasten voor de 5,93 fte "flexibele schil" zijn hiermee 574.399 (5,93 x 69.188 x 1,40). De totale personeeiskosten voor het primaire proces zijn geraamd op 6.577.842; dat is 63.675 hoger geraamd dan in de vastgestelde begroting 2016. De totale loonkosten voor het primaire proces 6.577.842) worden verdeeld over de programma's basistaken en plustaken op basis van de voor de taken benodigde formatie. Deze verdeling is als volgt: Pagina 21 van 40

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2016 | | pagina 61